Pachangan kunnostusta

  • japponen
  • japponen hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • SeaRay Pachanga 22, 7.4/Bravo-1
Lisää
11 vuotta 10 kuukautta sitten #2181 : japponen
Pachangan kunnostusta kirjoittanut japponen
Tässä hieman foorumin täytettä. Tämä nyt ei ole mikään kummoinen projekti, enemmänkin pientä laittoa ja fiilistelyä pitkän talven jälkeen. Tosi helposti on kuitenkin saanut kulumaan aikaa ja rahaa tähänkin harrastukseen :)
Pari tyhmää kysymystä heti kärkeen. Kun tänään sain laskettua paatin veteen ja käynnisteltyä koneen, huomasin, että kierroslukumittari heitteli ja näytti omia lukemia tyhjäkäynnillä. Koneessa ei kuitenkaan kierrokset noussut. Osaako joku ulkomuistista sanoa, mistä kierrosmittarin anturi löytyy mercruiserista? Kyseessähän on siis 7.4L -90.

Toinen kysymys koskee moottorin maksimi-kierroksia. Tehtaan suositus kyseiselle koneelle on 4600rpm (tuntuu melko alhaiselta). Kone on ihan perus 330hp. Nyt kun pohja on hyvässä kunnossa, kone otti vakio 23" cleaver -potkurillakin 5300rpm/48,5kn ja nelilapaisella mercury vensura 23" -potkurilla 5200rpm/50,5kn.
Te jotka olette enemmän näiden koneiden kanssa olleet tekemisissä, osaatteko kertoa, onko jotain riskejä jos moottoria huudattaa "ylikierroksilla"??
Eihän sitä tietenkään tule jatkuvasti kaasu pohjassa ajettua, mutta tuli tuossa mieleen, kun testailin eri potkureita, jotka oli loivempia nousultaan ja kierrokset kävi aika korkealla.


Tässä tulee sitten tarinaa, mitä olen saanut aikaiseksi veneen kanssa tähän mennessä.
Eli hain veneen viime keväänä ruotsin puolelta. Oli tietenkin kova kiire saada vene vesille. Yksi kierros hempel hard racingia vanhojen maalien päälle, pesu ja vahaus kyljille ja vesillelasku.
Takapatjat oli aika huonossa hapessa ja alkukesästä sain uusittua moottorikannen aurinkopatjan.


Vanhat patjat


Uusi takapatja

Kesä meni ajellessa ympäri suomenlahtea ja saaristo-merta ilman isompia murheita. Vesipumpun siipipyörä meni palasiksi (ihan oma moka, kun en vaihtanut keväällä), mutta muuten sujui mukavasti.
Syksyllä pohja oli aika karussa kunnossa vaikka nostin veneen ylös ja pesin sen kesällä.




Päätin poistaa pohjasta kaikki vanhat maalit ja vein veneen soodapuhallukseen (hintahaitari on muuten melkoisen suuri eri liikkeiden välillä). Hyvää jälkeä tuli, eikä mitään ikäviä yllätyksiä löytynyt maalin alta. Perus syyshuollot ja vene talliin talveksi.
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • japponen
  • japponen hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • SeaRay Pachanga 22, 7.4/Bravo-1
Lisää
11 vuotta 10 kuukautta sitten - 11 vuotta 10 kuukautta sitten #2182 : japponen
Vastaus käyttäjältä japponen aiheessa Vs: Pachangan kunnostusta
jatkuu...

Tänä keväänä vein myös takapenkin ja selkänojan verhoiltavaksi. Selkänojan runko oli laho, joten se meni kokonaan uusiksi.


Takapenkki purettu



Selkänojan uusi runko

Siirsin veneen trailerilta pukeille, jotta pääsin kunnolla käsiksi pohjaan. Vedin uudet primerit (hempel light primer) ja myrkyt (hempel hard racing white) pohjaan, myllytin ja vahasin kyljet, sekä pesin veneen sisältä ja ulkoa. Vetolaitekin sai hieman maalia päälleen (hempel mille drive).






Ensi viikolla pitäisi takapenkin ja selkänojan valmistua. Uusi satamapressu on hankintalistalla, sekä jyrkempi potkuri, koska tietenkin kovempi huippunopeus kiinnostaa, mutta myös vääntöä kaivataan kun tuon vakiopotkurin kanssa, veneen liukuun nousu on hemmetin hidasta, varsinkin kun porukkaa on enemmän kyydissä.


Tänään oli hieno veneenlasku sää Hangossa B)

Pahoittelen kännykkäkamerakuvien huonoa laatua.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 11 vuotta 10 kuukautta sitten japponen. Syy: kirjoitusvirhe

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11 vuotta 10 kuukautta sitten #2183 : Moppe
Vastaus käyttäjältä Moppe aiheessa Vs: Pachangan kunnostusta
Hyvältä näyttää ja Hienosti kiertää.. voima siis tallella :cheer: , mutta pidempiä aikoja ei kannata "huudattaa" tai tulee :evil: .
Rpm mittari ottaa puolan - navasta singnaalin. Ja mittarin heittelyt yleensä" johtuu maa häiriöistä/hapettumista.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11 vuotta 10 kuukautta sitten #2185 : paja
Vastaus käyttäjältä paja aiheessa Vs: Pachangan kunnostusta
helppo tapa varmistaa mittarin näyttämä kun laitat vaikka takapenkille jonkun toisen mittarin heittojohdoilla ja hauenleuoilla kiinni. mullakin on joskus ollu tota näyttöongelmaa... toinen kone keräsi välillä 1000-2000rpm enemmin jenkaa vaikkei kahvoihin koskenutkaan :blink: nyrkillä siihen mittarin viereen signaalia niin asettui taas takasin :P lienee ollut mittarin sisäinen kontaktihäiriö.

"Koneidenkanssa kun ollaan tekemisissä niin voi tulla aina mekaanisia häiriöitä" Kimmo westerberg tukholma-helsinki ennätysajo 87

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • japponen
  • japponen hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • SeaRay Pachanga 22, 7.4/Bravo-1
Lisää
11 vuotta 10 kuukautta sitten #2188 : japponen
Vastaus käyttäjältä japponen aiheessa Vs: Pachangan kunnostusta
Jeps, kiitokset nopeista vastauksista ja hyvistä vinkeistä.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Nordic Yacht Works
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
Lisää
11 vuotta 10 kuukautta sitten #2190 : Nordic Yacht Works
Vastaus käyttäjältä Nordic Yacht Works aiheessa Vs: Pachangan kunnostusta
Nayttaa hienolta!! Meilla on taalla Jenkeissa vastaava 86 vuoden 22 Pachanga projekti kaynnistymassa, mutta projektista tulee taysi "rebuild", eli vene puretaan taysin ja aloitetaan nollasta. Rungolla on ajettu reilu 100 tuntia, mutta se on seissyt vuosikaudet ja alkuperainen 350 Mag + Alpha gen I on jo historiaa, eli konehuone odottaa uutta voimaa.

Veneesta tulee enemmankin "restomod" tyylinen uusrakennus, runko maalataan uusiksi joko Awlgripilla tai Imronilla ja kaikki verhoilut tehdaan uusiksi kayttaen dry fast vaahtomuovia, vaneriosat korvataan starboard muovilla jne. Mittaristo ja hallintalaitteet tulee Livorsilta ja koitetaan soveltaa "vantage view" systeemia jos saadaan se toimimaan tulevan tekniikan kanssa. Kone ei ole viela taysin paatetty, mutta hallin peralla seisoo mm lahes ajamaton 502 Mag MPI, joka on todennakoisin vaihtoehto Bravo I vetarin kanssa. Tuskin tama ennen 2013 valmistuu kun suurin osa ajasta menee asiakkaiden veneiden kanssa, mutta jos saadaan prosessi kayntiin, niin voin avata tanne osion jos jotakuta kiinnostaa. Laita Japponen ihmeessa lisaa kuvia tulemaan kun vene edistyy. mielenkiintoista seurata toistenkin Pachanga projekteja!
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.073 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi