× Moottori

Tietoa ja perusteita osavalinnoille

  • s24
  • Kirjoittaja
  • Poissa
  • Moderator
  • Moderator
  • Sea Ray S-24 ???
Lisää
14 vuotta 5 kuukautta sitten - 14 vuotta 5 kuukautta sitten #1201 : s24
Muutamia esille tulleita kysymyksiä moottorien osista ja mahdollisista syistä rikkoutumiseen sekä vian etsintä ohjeita.

Mitä polttoainetta saa meriasemilta? 95E muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (yhdistetty maa ja meriasema). Eli puristussuhde on syytä pitää maltillisena = n. 9:1 rautakansien kanssa ja n. 9.5:1 alumiinikantisissa moottoreissa on maksimisuositus.
Toki on mahdollista käyttää kovempaakin puristussuhdetta, mutta jos 350:stä saa yli 360hp alle 8.5:1, 383:sta yli 480hp 9.5:1, 454:sta yli 500hp 9.1 ja 540:stä yli 600hp 9:1 suhteella, ei liene tarpeen käyttää turhaan moottorivaurion riskiä nostavaa puristussuhdetta? Varsinkaan kun 95E on ainoa yleisesti saatava polttoaine, ja hinta ei taatusti laske.

Toinen tärkeä asia on nokka-akselin valinta, perävetolaitteista varsinkin Alpha1 on herkkä tyhjäkäyntikierroksille, mikäli moottoria ei saa käymään hyvin n.600rpm on vaihteen jumittuminen päälle todennäköistä, koska kytkin ei irroita, jos tyhjäkäynti on liian kova. Ja kannattaa pitää mielessä käytettävä kierroslukualue, yleisimmin n.2500-5000rpm, jonka yläraja koettelee jo pa-tankin tyhjenemisen takia lompakkoa. Eli nokka-akseli valitaan käyttöalueen ja tyhjäkäyntitarpeiden mukaan ottaen tietysti huomioon takaisinvedon riskit. Bravo1 sietääkin jo huomattavasti reippaampaa tyhjäkäyntiä TRS:stä puhumattakaan, jossa on erillinen vaihteisto.

Imusarjoista parhaiten on toiminut Edelbrock RPM Air-Gap tyyppinen. Kaasuttimena on 350:ssä Edelbrock AFB 600cfm tai Barry Grant / Holley 650dp osoittautunut riittäväksi myös viritettyyn isolohko 454:een aina 450hp asti.

Ja sitten tämän ja monen muun kesän ykkösaihe; moottorin voimattomuus tai pätkiminen kierroksilla. Syynä usein polttoainepumppu, mikäli jostain syystä ei pysty käytämään alkuperäistyyppistä mekaanista pumppua, vaan joudut käyttämään sähköpumppua? Esim. uuden mallinen korvauslohko, jossa ei ole paikkaa mekaaniselle pumpulle, varmista polttoainelinjan riittävyys kun asennat uuden pumpun. 8mm linja ei välttämättä riitä, jos alkuperäinen on ollut 3/8" = 9,3mm. Lisäksi on syytä asentaa ennen pumppua esisuodatin, joka estää pumpun rikkoutumisen ja pumpun jälkeen hienosuodatin/vedeneroitin, joka pitää kaasuttimen puhtaana. Pumpun tuoton tulee riittää pitämään täyskaasulla ajettaessa 5,5 psi vähintään, pa-painemittari on hyvä asentaa ainakin koeajoa varten, ettei aika mene ihmetellessä riittääkö paine vai ei? Ja ennen uusien osien ostoa on syytä varmistaa, että olemassa olevien asennus ei ole syynä ongelmiin. Tarkista pumpulle tulevan virran riittävyys=kaapelin paksuus. Mittaa laskeeko jännite ongelmien ilmetessä ja tarkista pa-paine. Lisäksi letkujen ja suodatinten koko ja tiukat mutkat saattavat olla virtauksen määrää ja painetta heikentäviä.

Mikäli moottori "yskii ja paukkuu" on se useimmiten merkkinä liian laihasta seoksesta, ja voi olla mm. joko alhaisten pa-pintojen tai liian pienten ensiösuuttimien tai liian laihalle käännettyjen seosruuvien syytä. Tai edellä mainittu pa-pumppu, joka voi myös aiheuttaa oireet.

Edellä mainitut oireet aiheuttavat nopeasti detonaatiota johtuen seoksen heikentymisestä, joka puolestaan lämmittää venttiileitä, joka saattaa aiheuttaa seetien irtoamisen tai rikkoitumisen kannesta, joka saattaa johtaa venttiilituhoon ja sitä kautta muutoin ehjän moottorin itseaiheutettuun rikkoitumiseen... Älä aja moottorilla, ennenkuin olet selvittänyt syyt oireisiin ja korjannut ne.

Toinen vaiva joka koskee varsinkin Holley tyyppisiä kaasuttimia on neulaventtiilien vuotaminen,joka johtuu useimmiten neulaventtiilin o-renkaan kutistumisesta. Oireina moottorin sammuminen tai käyminen niin rikkaalla, että silmiä kirvelee, pahimmillaan kaasutin tulvii yli niin paljon, että moottoritila on täynnä kaasuuntunutta polttoainetta = Räjähdysvaara! Veneitä palaa vuosittain kyseisen syyn takia!

Moottorin pätkimiseen vaikuttaa tietysti myös kipinänsaanti. Vaikka nykyaikaiset sytytysjohdot ovat suojattuja, on silti syytä pitää ne erillään toisistaan, mikäli johdot ovat kiinni toisissaan on läpilyönnin vaara olemassa. Ei tehdaskaan alunperin ole syyttä laittanut johtopidikkeitä moottoreihin. Ongelmat korostuvat mikäli käytetään kipinänvahvistimia MSD, Crane tms. Eli johdot erilleen ja lisäksi on syytä tarkastaa kaikkien maadoitusjohtojen kunto, omakohtaisena kokemuksena oli moottoritrimmin eriste päässyt hankautumaan puhki, ja aina trimmatessa alkoi moottorin pätkiminen, meni hetki vian etsinässä.

Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Viimeksi muokattu: 14 vuotta 5 kuukautta sitten s24.
Aihe on lukittu.
Sivu luotiin ajassa: 0.040 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi