× Moottori

Omatekoisten pakosarjojen lämpökäsittely?

  • Tomi
  • Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
15 vuotta 2 kuukautta sitten - 15 vuotta 2 kuukautta sitten #237 : Tomi
Overdrivelle laitoin jo kysymyksiä, mutta pistetään nyt sama teksti tännekin jos vaikka sattuis löytymään asiantuntijoita jotka ei OD:tä seuraa..

Veneeseen kyhätyt rosteripakosarjat on nyt melkeen hitsattu, kuvia:
www.saunalahti.fi/~kannit/pakosarja/pakosarja.html
Hitsatessa sarjat vääntyilivät aikalailla ja kaikenlaisia jännityksiä on varmasti syntynyt, joten kysymys kuuluu: Miten jännitykset saisi poistettua? Jotenkin kuumentamalla varmaan, mutta miten käytännössä? Monikerroksisen rakenteen takia sisä- ja ulko-osien lämmittäminen on ainakin kotikonstein aika hankalaa.
Joku metallurgiaa tunteva osaa varmaan sanoa miten kuumaksi nämä pitäis lämmittää? Ei taida keittiön uunissa riittää potku..
Viimeksi muokattu: 15 vuotta 2 kuukautta sitten Tomi.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • seafinn
  • seafinn hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Sea Ray 260CC / Chevy 454, Bravo One
Lisää
15 vuotta 2 kuukautta sitten #248 : seafinn
Vastaus käyttäjältä seafinn aiheessa Vs:Omatekoisten pakosarjojen lämpökäsittely?
Tossa yksi heppu hihkas et vois kokeilla lämmittää varovasti/hitaasti kuumaksi kosaanilla tai pillillä ja antaa rauhassa viilentyä. Jos nyt meni muistikuva oikein. En tiedä sitten mikä on optimi lämpö.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Tomi
  • Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
14 vuotta 8 kuukautta sitten #531 : Tomi
Vastaus käyttäjältä Tomi aiheessa Vs:Omatekoisten pakosarjojen lämpökäsittely?
Kaivetaampa tämmönen vanha aihe esiin, koska jotain metallurgiaa tälläkin kertaa kai käsitellään..

Hienojen pakosarjojeni kanssa on ruvennu olemaan hieman ongelmia kun ulkokuori on haljennut nyt jo kolmesta kohdasta. Lisäsin yhden kuvan josta näkee halkeamien paikat: www.saunalahti.fi/~kannit/pakosarja/pakosarja.html

Ensimmäisenä ilmaantui ylimmäinen halkeama jonka ajttelin johtuvan yksinkertaisesti vanttiruuvi tuennasta (joka tosin ei kuvassa ole paikallaan, kiinnike kuitenkin näkyy) Halkeama oli noin 5cm kiinnikkeen kohdalla ja kulki keskellä hitsaussaumaa. Ilmeisesti saimaalla on syntynyt kaksi uutta halkeamaa jotka tosin huomasin vasta tänään. Halkeamat kulki taas hitsaussaumoja pitkin ja olivat tälläkertaa kuvassa näkyvissä paikoissa.
Pikkusen erikoista on että kaikki halkeamat on samassa pakosarjassa ja oikeastaan saman pystypellis saumoissa.

Kysymys kuuluu: Onko ideoita miten halkeamien syntymistä voisi ehkäistä? Hitsaan ne tietenkin tukkoon, mutta joku syy noiden syntyyn olisi mukava tietää.
En ole ainakaan ihan vielä valmis hyllyttämäänkään näitä tekeleitä, sen verran kuutenkin meni rakentaessa aikaa...

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
14 vuotta 8 kuukautta sitten #558 : Hemiva
Vastaus käyttäjältä Hemiva aiheessa Vs:Omatekoisten pakosarjojen lämpökäsittely?
Tuli kanssa tehtyä itse sarjat paattiin rosterista.

fcf.kuvat.fi/kuvat/projektit+08-09/Kuva0128.JPG

fcf.kuvat.fi/kuvat/projektit+08-09/Kuva0129.JPG


Tuli vaan kestävyydestä mieleen, et hitsasitko riittävällä määrällä juurikaasua (Argon pöntön ja putkien sisällä). Juurikaasu nimenomaan vahvistaa pirusti rosterisaumaa kun sauma muodostuu molemmin puolin.

Itse poistin jännitykset putkista hehkuttamalla ne punaisiksi pilleillä, jonka jälkeen annoin niiden rauhoittua lämpölaatikossa(villalla eristetty laatikko) huoneenlämpöön. Hehkutuksen tein ennen kollektorin ja laippojen hitsausta joka putki erikseen.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Tomi
  • Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
14 vuotta 8 kuukautta sitten #559 : Tomi
Vastaus käyttäjältä Tomi aiheessa Vs:Omatekoisten pakosarjojen lämpökäsittely?
Hienot sarjat! "vähän" viimeistellymmän näköset kun mun kanttikoneella muotoilemat..

Juurikaasua me ei käytetty ollenkaan, jälkeenpäin ajatellen ois varmaan kannattanu, seuraavissa kehitelmissä kyllä käytetään.
Hehkutustakaan ei tehty punaseksi asti, ehkä sekin vaikuttaa halkeiluihin?
Hyvin on kuitenkin sarjat kestäneet 20-30 tunnin ajelut, noita kuvissa näkymiä halkeamia lukuunottamatta. Halkeamat paikkailtiin viikonloppuna ja sauman kohdalta leikatusta palasista näki selvästi että syy heikkouteen oli ihan selkeä hitsausvirhe. Nyt koko ko. sauma on hitsattu uudestaan ja vanttiruuvien kiinnityskohdat on vahvistettu. Saa nähdä mitä hajoaa seuraavaksi.
Ulkokuoren halkeilut on onneksi aika vaarattomia, tosin konehuone menee merellä ajellessa suolasta aika hirveen näköseksi..

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
14 vuotta 8 kuukautta sitten #563 : Hemiva
Vastaus käyttäjältä Hemiva aiheessa Vs:Omatekoisten pakosarjojen lämpökäsittely?
Oli sarjat hitsauksien jälkeen vielä happoaltaassa putsauksessa. Tuli varmasti myös sisäpuolelta puhtaiks! Lisäks vielä tasojyrsimellä laipat suoriks.

Nyt ollu kiinni pari kuukautta eikä ongelmia. Talvella uutta konetta vaihtaessa meininki vielä viimeistellä ulkonäkö hionnalla ja kiilloituksella!

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.052 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi