Vetolaitteen asennuskorkeus
- Pikku-Wellu
- Kirjoittaja
- Poissa
- Junior Member
13 vuotta 7 kuukautta sitten #1704
: Pikku-Wellu
Wellcraft 192 Sport
Vastaus käyttäjältä Pikku-Wellu aiheessa Vs: Vetolaitteen asennuskorkeus
En nyt oikein ymmärrä, mihin tähtäät? Perustelematon (tarkoitan perusteluilla jotain sellaista, minkä todenperäisyyden voi joku toinenkin tarkastaa) mielipiteesi tuli selväksi jo edellisestä viestistä. Eli, mielipiteesi on vain yksi mielipide muiden joukossa, mutta tähän asti mielipiteesi alan harrastajien keskuudessa on häviöllä n. 1 - 6.
Mitään maata mullistavia ei kukaan ole perheveneeseen luvannut, ennusteet on liikkuneet 0 - 1knots välillä, mutta jos nenällä saa edes sen puoli solmua, on se halpa puolikas. Jos ei tule mitään, ei siinä paljon rahaakaan huku. Mutta, joskus se puolikaskin on kultaakin arvokkaampi, jopa huviveneessä.... Esim. 59,6 tai 60,1knots... Etenkin, jos tuohon nopeuden saavuttamiseen on käytetty rahaa vaikkapa 10 000,- on kutosella alkavan luvun saavuttaminen taatusti nenän arvoinen.
Mutta, koska mahdollisia haittoja haluan välttää, kuulisin mieluusti jotain faktaa, mitä haittaa nenästä on hitaassa perheveneessä?
Mitään maata mullistavia ei kukaan ole perheveneeseen luvannut, ennusteet on liikkuneet 0 - 1knots välillä, mutta jos nenällä saa edes sen puoli solmua, on se halpa puolikas. Jos ei tule mitään, ei siinä paljon rahaakaan huku. Mutta, joskus se puolikaskin on kultaakin arvokkaampi, jopa huviveneessä.... Esim. 59,6 tai 60,1knots... Etenkin, jos tuohon nopeuden saavuttamiseen on käytetty rahaa vaikkapa 10 000,- on kutosella alkavan luvun saavuttaminen taatusti nenän arvoinen.
Mutta, koska mahdollisia haittoja haluan välttää, kuulisin mieluusti jotain faktaa, mitä haittaa nenästä on hitaassa perheveneessä?
Wellcraft 192 Sport
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- shoothemup
- Poissa
- Junior Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 29
- Vastaanotettu kiitos 0
13 vuotta 7 kuukautta sitten - 13 vuotta 7 kuukautta sitten #1705
: shoothemup
Vastaus käyttäjältä shoothemup aiheessa Vs: Vetolaitteen asennuskorkeus
Viimeksi muokattu: 13 vuotta 7 kuukautta sitten shoothemup.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- Pikku-Wellu
- Kirjoittaja
- Poissa
- Junior Member
13 vuotta 7 kuukautta sitten - 13 vuotta 7 kuukautta sitten #1708
: Pikku-Wellu
Wellcraft 192 Sport
Vastaus käyttäjältä Pikku-Wellu aiheessa Vs: Vetolaitteen asennuskorkeus
No tuo ei todista vielä mitään...
Ihan mielenkiinnosta, millä veneellä nuo lukemat ajoit noin pieneillä tehoilla?
Mutta, eiköhän tämä asennuskorkeusasia tullut jotakuinkin selväksi, kone jätetään alkuperäiselle korkeudelle.
Ihan mielenkiinnosta, millä veneellä nuo lukemat ajoit noin pieneillä tehoilla?
Mutta, eiköhän tämä asennuskorkeusasia tullut jotakuinkin selväksi, kone jätetään alkuperäiselle korkeudelle.
Wellcraft 192 Sport
Viimeksi muokattu: 13 vuotta 7 kuukautta sitten Pikku-Wellu. Syy: Turhan kommentin poisto.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- nafta
- Poissa
- Senior Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 71
- Vastaanotettu kiitos 2
13 vuotta 7 kuukautta sitten #1715
: nafta
Vastaus käyttäjältä nafta aiheessa Vs: Vetolaitteen asennuskorkeus
Tässä kommentit vetolaitteen asennus korkeuteen.
standardi asennus korkeus(x-mitta) on 345mm kölilinjasta mitattuna 90asteen menetelmällä. silloin kavitatiolevy on kölin tasalla. X-mittaa voi nostaa tai laskea veneen tavoiteltavasta nopeudesta riippuen. X-mitan nostamisesta on hyötyä, jos veneen nopeus on yli 43 solmua. vastus pienenee ja veneen nopeus paranee. Hyvä korotus noin 50 solmua kulkevalle veneelle on 15 - 20mm. X-mittaa ei koskaan saa nostaa yli 25mm. (tai voi nostaa, mutta sit alkaa potkuri jumppa ja ollaan niinku "harmaalla alueella"
nose cone palikasta on apua vasta sitten kun mennään v**un kovaa.
toivottavasti tästä on apua!
nafta
standardi asennus korkeus(x-mitta) on 345mm kölilinjasta mitattuna 90asteen menetelmällä. silloin kavitatiolevy on kölin tasalla. X-mittaa voi nostaa tai laskea veneen tavoiteltavasta nopeudesta riippuen. X-mitan nostamisesta on hyötyä, jos veneen nopeus on yli 43 solmua. vastus pienenee ja veneen nopeus paranee. Hyvä korotus noin 50 solmua kulkevalle veneelle on 15 - 20mm. X-mittaa ei koskaan saa nostaa yli 25mm. (tai voi nostaa, mutta sit alkaa potkuri jumppa ja ollaan niinku "harmaalla alueella"
nose cone palikasta on apua vasta sitten kun mennään v**un kovaa.
toivottavasti tästä on apua!
nafta
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pikku-Wellu
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- Pikku-Wellu
- Kirjoittaja
- Poissa
- Junior Member
13 vuotta 7 kuukautta sitten #1716
: Pikku-Wellu
Wellcraft 192 Sport
Vastaus käyttäjältä Pikku-Wellu aiheessa Vs: Vetolaitteen asennuskorkeus
Kiitos, tuosta on kovasti apua! Vielä jos joku osaa selittää, miten tuo X-mitta mitataan? Lienee tulisi pyrkiä tuohon 20-25mm asennus korkeuteen, koska tavoitteena on kuutosella alkava nopeusluku, 50 on mennyt reilusti rikki jo edelliselläkin koneella ja siihen haetaan nyt n. 50% tehonlisäystä.
Wellcraft 192 Sport
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- nafta
- Poissa
- Senior Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 71
- Vastaanotettu kiitos 2
13 vuotta 7 kuukautta sitten #1718
: nafta
Vastaus käyttäjältä nafta aiheessa Vs: Vetolaitteen asennuskorkeus
Joo, X-mitan voi mitata kahdella tavalla. Jos tiedät peräpeilin astekulman, x-mitta voidaan katsoa taulukosta. silloin mitta on kölistä peräpeiliä pitkin ylös.
Toinen tapa on mitata se kölilinjasta 90 astetta suoraan ylös 345mmm. Elikkä, laitat vaikka suoran laudan kölille pohjan alle, niin että se tulee noin puolimetriä yli perälaudasta. Sitten laitat suora kulman laudan päälle ja mittaa 345mm suoraan ylös. siinä kohtaa missä mitta osuu perälautaan on X-mitan oikea paikka.
Veneestä missä Kilpi on paikallaan X-mitan määrittäminen on hieman vaikeaa. Paras tapa on irroittaa kilpi ja pultata poraus sabluna paikoilleen. Poraus sablunassa on reikä x-mitan kohdalla, silloin mittaaminen on helppoa. Tarvitset poraus sabluunaa myös uuden reijän tekemiseen.
Yli kuuden kympin nopeuksissa vois olla hyötyä vetarin "set backistä" eli vetolaitetta viedään perälaudasta taaksepäin. Silloin asennus korkeutta voi nostaa yli 25mm. Se vaatii erillaisen kilven tai kyllä jotain "viriviri" pailkoita on olemassa, mutta vaatii paljon testaamista et saa toimimaan hyvin.
Tsemppiä projektiin!
nafta
Toinen tapa on mitata se kölilinjasta 90 astetta suoraan ylös 345mmm. Elikkä, laitat vaikka suoran laudan kölille pohjan alle, niin että se tulee noin puolimetriä yli perälaudasta. Sitten laitat suora kulman laudan päälle ja mittaa 345mm suoraan ylös. siinä kohtaa missä mitta osuu perälautaan on X-mitan oikea paikka.
Veneestä missä Kilpi on paikallaan X-mitan määrittäminen on hieman vaikeaa. Paras tapa on irroittaa kilpi ja pultata poraus sabluna paikoilleen. Poraus sablunassa on reikä x-mitan kohdalla, silloin mittaaminen on helppoa. Tarvitset poraus sabluunaa myös uuden reijän tekemiseen.
Yli kuuden kympin nopeuksissa vois olla hyötyä vetarin "set backistä" eli vetolaitetta viedään perälaudasta taaksepäin. Silloin asennus korkeutta voi nostaa yli 25mm. Se vaatii erillaisen kilven tai kyllä jotain "viriviri" pailkoita on olemassa, mutta vaatii paljon testaamista et saa toimimaan hyvin.
Tsemppiä projektiin!
nafta
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
Sivu luotiin ajassa: 0.050 sekuntia
- Olet tässä:
- Etusivu
- Foorumi
- Main Forum
- Tekniikka
- Vetolaitteet
- Vetolaitteen asennuskorkeus