Potkurin testaaminen
- s24
- Poissa
- Moderator
- Sea Ray S-24 ???
No joo,
kuten lisänimi "CrazyMike", kuvannee...vaihdetaan potkuri, ennen kuin lähdetään, taisi kuulua useammin, kuin vaihtotyön tekemään joutuneet olisivat välittäneet:
kiitokset siitä Mopelle, Seafinnille ja Pellelle!!!
Tulipahan testattua seuraavia;
-Michigan Ballistic 21" 5300rpm 52,7
-Michigan Wake 23"
-Mercruiser Bravo 26" 4-lap
-Mercruiser Bravo 24" 4-lap
-Quicksilver Mirage 21"
-Quicksilver Mirage 23"
-Powertech 24" OFX 4-lap
-Solas 20" HR 4-lap
-Solas 21" HR 4-lap
-Solas 20" HR 3-lap
Jos muistin kaikki kokeillut...?
Veneenä siis Sea Ray S-24 Sorrento vm.1987
Moottorina tänä kesänä SBC 383 ja vetolaite siis BravoX1.
Nopeudet vaihtelivat 45 solmun (Powertech)4000rpm
ja 53 solmun välillä (Solas 21" HR 4-lap,Ballistic 21", Mirage 21" )
5000-5300rpm välillä.
Muut potkurit olivat 48-52 solmun välille, kierrosluvun vaihdellessa 4200-5200 alueella.
Tässä tulee tietysti huomioida veneen paino, pituus, pohjan v-kulma,
vetolaitteen "syvyys" = X-dimension, pohjan muotoilu, olosuhteet = aaallon korkeus, ilman- sekä vedenlämpö ym. tekijät.
Omalta osaltani voin sanoa, etten ole tyytyväinen saavutettuun nopeuteen, vaikkakin se kyllä ylittää "maagisen" 50 solmun
rajapyykin ns.heittämällä jokaisella järkevällä potkurilla.
Syynä tähän pidän veneeni runkoa = daycruiser, joka on alunperin suunniteltu max.260hp teholle, jolloin käytettävä koneteho ovat sanellut ratkaisut rungon muotoilulle...
S-24
No, tänä kesänä selvisi ettei se rungosta ollut kuitenkaan kiinni...
Sama 383:n oli Pellen Mach 1:ssä testattavana ja huiput täsmälleen samat 53 solmua...
Ja Pelle, sekä Moppe "jumppasivat" kahden viikon aikana yli 10:tä eri potkuria, suurimpana ongelmana oli painon putoaminen veneen perästä yli 100kg. Veneen vesilinja piteni keulan laskiessa painopisteen muuttuessa ja kaikilla potkureilla tuli huomattavia ongelmia trimmauksen kanssa, vene oli huomattavan herkkä trimmata, pienikin vain 10cm korkea aalto saattoi irroittaa pidon kokonaan ja päästää koneen kierroksille...
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- s24
- Poissa
- Moderator
- Sea Ray S-24 ???
Mirage+ on kyllä 3-lapaisista ollut tähän mennessä yksi parhaimmista, ellei paras useimissa veneissä testatuista potkureista
4-lapaisista omassa veneessä parhaiten toimi Solas HR Titan 21x14, jolla matkanopeus oli 40solmua/3600rpm ja huiput 53s/5200rpm.
24 Bravo 1 toimi myös kohtuullisesti, huiput 50s/4500rpm, luultavimmin 22 Bravo 1 olisi toiminut parhaiten, silloin ei valitettavasti ollut tarjolla kokeiltavaksi.
Myös 21 Ballistic toimi Mirage 21+ ohella S-24:ssa, molemmilla matkanopeus n.30s/3000rpm ja huiput n.53s/5200-5400rpm
Baja 272 oli moottorin vaihdon yhteydessä testannut 15:sta eri potkuria...ennenkuin löytyi tällä hetkellä alla oleva 24" 4-lapainen. Joten testatkaa kaikkia, mitä vain saatte käsiinne, jokainen vene/moottori/vetolaite on yksilöllinen.
Vaikka viereisessä veneessä toimisi porkuri x, ja se on miltei vastaavan pituinen/painoinen, ainoa tapa selvittää oikea potkuri, on testata, testata ja taas testata...
On hyvä muistaa myös olosuhteiden vaikutus; ilman, veden lämpö vaikuttavat oleellisesti moottorin tehoon, sekä että veden vastus muuttuu lämpötilan muuttuessa +20`C vs `+3`C...
Jos se olisi helppoa, kaikki hauska katoaisi... vai millä muuten perustelisit kotona kaikkien vapaiden kesäiltojen käyttämistä veneen kimpussa
Kiitokset MRC-Boat Service:lle testipotkureiden lainasta.
paja kirjoitti:tänään testattiin nimim. eclipsen wellua tolla mirage 21 plussalla. tekniikkana on kolmatta kesää käytössä oleva 377cid mpi mercruiser/bravo. aikaisemmin potkurina oli rapture 14.25x21 jolla saatiin esim: mssa:sa saimaalla 47,3 solmua/5200rpm 4 hengen kuormalla hyvällä kelillä.tänään meitä oli kolme ukkoo kyydissä ja keliä oli aika paljon ja veneessä ylimääräistä "roinaa" mutta tahko kirnusi jälleen sen 5200rpm tolla miragella ja vauhtia kertyi 48,4 knots. matkavauhtia tuli samoilla kierroksilla (3400)pari solmua lisää. testaillaan vielä huippuja kun keli tyyntyy ensin.
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- paja
- Poissa
- Platinum Member
"Koneidenkanssa kun ollaan tekemisissä niin voi tulla aina mekaanisia häiriöitä" Kimmo westerberg tukholma-helsinki ennätysajo 87
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- stormyn
- Poissa
- Premium Member
- Viestejä: 140
- Vastaanotettu kiitos 0
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- akiky
- Poissa
- Senior Member
- Viestejä: 50
- Vastaanotettu kiitos 0
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- s24
- Poissa
- Moderator
- Sea Ray S-24 ???
Eli vastaus kaikessa lyhykäisyydessään on 21 x 14,25 teräspotkuria ei voi suoraan verrata, koska muuttujia on liikaa. Itse ajoin vakio 5.7/260MCM Alpha1 tekniikalla 21" teräs 3 lap ja 19" alumiini 4-lap... alumiinipotkuri jäi huipuissa selvästi alle teräspotkurin, mutta käyttömukavuus oli 4-lapaisella alulla huomattavasti parempi. Vaihdetta kytkiessä ei tarvinnut miettiä, putoaako vetari pohjaan kolahduksen myötä, plaanikynnys oli paljon alhaisempi ym. Molemmat olivat hyviä, tosin alla oli aina 4-lap alu, koska veneellä ajettiin pitkiä reissuja perheen kanssa ja kovassa kelissä oli mukavampi ajaa, kun naisväen ei tarvinnut pyytä laskemaan nopeutta alle liukukynnyksen
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- Olet tässä:
- Etusivu
- Foorumi
- Main Forum
- Tekniikka
- Potkurit
- Potkurin testaaminen