Hieman erillainen Chris Craft projekti

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
9 vuotta 10 kuukautta sitten - 9 vuotta 10 kuukautta sitten #3001 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
No niin ja välillä taas kuituhommiin...

Kun vetolaite oli saanut paikansa niin oli aika pakoputkiston sijoittamiseen...yleensä through hull eli suorat putkistot tuodaan "suoraan" läpi takalaudan...ongelmana tässä on se että putket tulevat silloin suoraan uimatasolle ja samalla haittaavat sen käyttöä ?? Tai ainakin näin luulisin....kertokaa omia kokemuksianne.
Itse päätin että putkien läpiviennit viedään uimatason reunoihin joissa oli hivenen leveämmät reunat ja tätä levennystä ajattelin käyttää hyväksi...

Samalla koko uimataso koki samanlaisen uudistuksen kuin koko veneen runkokin...eli kaikki puuosat leikattiin irti ja korvattiin uusilla.

Ensiksi takalautaa vasten oleva taso leikattiin irti itse uimatasosta..tätä käytettiin vain mallina uudelle vanerille johon oli helppo sahata muotoja...




Ja aseteltiin takalevyä vasten johon piirrettiin ja leikattiin paikat pakoputkien läpiviennille..




Ok...ei muutakuin poraamaan reijät putkille...



Ja sitten sovitetaan äänenvaimentimet paikoilleen...




Ainoa ongelma tässä oli se että halusin vaimentimet vesirajan yläpuolelle eli läpivientien reijät tehtiin niin ylös kuin uskalsin..ja se aiheutti sen että itse uimatasoa ja sen vanereita piti aika paljon muokata että kaikki sopi paikoilleen.




Uimatason uudet vanerit kuidutettiin molemmin puolin ja asennettiin paikoilleen PB:llä ja kuidutettiin kahdella kerroksella biaksiaalia....sen jälkeen pinnat maalattiin kolmeen kertaan epoksilla (niin sisä- kuin kuin pohjahiottu ulkopuoli)






Tämän jälkeen luovutin uimatason maalarille joka ruiskutti siihen valitun värin...




Miksi maalarille?
No tämä moneen suuntaan kaareutuva pinta olisi ollut aika haastava hiottava jotta tyydyttävä tasainen pinta olisi saavutettu...eikä maalaus ollut kallis...150€ ja toimitin maalit maalarille.

Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1
Viimeksi muokattu: 9 vuotta 10 kuukautta sitten Juzzi.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
9 vuotta 10 kuukautta sitten #3002 : lauvii
Vastaus käyttäjältä lauvii aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Mulla tulee noi pakarit suoraan tohon umaritilän päälle,ja se ei oo välttämättä paras mahdollinen ratkaisu. Ihan siistin näköset ne on kun töröttävät siinä näkösällä mutta kyllä kun siinä tasolla pienenkin ajon jälkeen astelee niin kohta löytyy mustia varpaanjälkiä ympäri venettä!

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
9 vuotta 10 kuukautta sitten #3003 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Ok...tuota noki haittaa en huomioinutkaan...mielessä oli vain että kuumat vaimentimet haittaisi tasolla liikkumista...varsinkin jos on lapsista kysymys.

Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
9 vuotta 10 kuukautta sitten #3005 : lauvii
Vastaus käyttäjältä lauvii aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Sekin on totta, tulee ikävä palovamma kun astelee pakarin päälle heti ajon jälkeen!

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
9 vuotta 10 kuukautta sitten #3042 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Noniin taas pitkästä aikaa vähän isompi projekti pläjäys...

Eli pääasiaan ? Eli moottoriin....
Niin kuin aiemmin kerroin LS:n sovittaminen ei ole kovinkaan iso projekti...
...ensin (riippuen lähtökohdasta) pitää hommata manuaalin vauhtipyörä....




Ja sitten siihen koneistetaan kierteet kumikytkimen asentamista varten...
Koneistamo hoitaa keskityksen....ja nyt tässä käytettiin alpha1:n kumikytkintä, mutta tämä kaiketi tulee vaihtumaan bravon vastaavaan aikanaan...en tiedä ovatko kiinnityspaikat samat mutta se selviää aikanaan...




LS koneissa on kampuran takapää 10mm taaenpana verrattuna vanhanliiton koneisiin eli annoin koneistamon sorvata 10mm "prikat" kiinnityskohtien alapuolelle...näin kumikytkin -pitäisi- olla samassa kohtaa kuin vanhanliiton peleissä...

Niin kuin aiemmin totesin niin "kytkinkoppa" eli kaavelin kiinnityspisteet ovat samat...enemmiltä osin...tämä tarkoittaa sitä että ylin kiinnityspiste on eri paikassa ja jäänee tyhjäksi...ei hätää...kyllä 5 pulttia riittää kaavelin paikallaan pysymiseen.




Ja sitten pakoputkistoon...
Vaimentimien paikat tuli jo tehtyä (liittyen uimatasoon)...joten tehtävänä oli yhdistää pakosarjat vaimentimiin...







Tämä olisi sinällään jo riittänyt, mutta ajattelin kokeilla pikku jippoa autopuolelta eli H tai X putkea pakoputkistoon...
Auto puolella tätä monesti perustellaan tehonlisäyksellä, mutta mielestäni se on mitätön varsinkin jos putkisto tehdään muutenkin uusiksi riittävällä halkaisijalla ja näin veneessä kun putkikoko on 4" niin en usko että ahdistusta esiintyy...

Eli syyt ovat muut...ensiksi ääni....riittävän montaa V-8 venettä kuultuani (joutokäynti) halusin jotain muuta kuin suomenlinnan lossilta kuulostavaa...ja tähän H- putki tuo parannusta...toivottavasti...

Toiseksi koska moottorina on vähän uudempi kokonaisuus obd systeimeineen niin lambdat ovat ainakin toivottavia elleivät nyt aivan välttämättömiä...eli toivon että tämä H-putki helpottaa estämään reversion mahdollisuutta ja että lambdat toimisivat pidempään kuin ensi startin...kaikki tämä jää nähtäväksi onko tästä ylimääräisestä nysväyksestä ollut hyötyä...
Mutta enivei...tässä asia kuvina..
Ensin reikien paikkojen teko, sitten yhdistysputken tekoon...




Useamman sovituskerran jälkeen tulos oli seuraavaa....






Ja siellä seisoo...tai istuu.....aika tiukaksi meni sovitus tuon kuskin puoleisen käyrän kanssa...eipä montaa milliä jäänyt tilaa....

Jatkuu....

Chris Craft Scorpion 210 LS1

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
9 vuotta 10 kuukautta sitten #3043 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Sitten vaikka p-a systeemiin...
Hivenen tuotti hankaluutta valita p-a pumppua tähän kokoonpanoon...juuri tuo ahtopaineen vaikutus lisäsi vaatimustasoa paljon ja autopuolen kokemuksista (siis muiden...itse olen vaparimies ;-))...riittävä paine oli ja on TODELLA tärkeää ahdetuissa moottoreissa...

No valinta kohdistui sitten Aeromotiven A1000...pitäisi ainakin tuotto riittää tähän pikkulohkoon...
Eikun pumppu paikoilleen (lähelle tankkia) ja letkut paikoilleen...letkutuksista yleisesti...itse käytän AINA näitä AN liittimiä ja teräspunosletkua...varmaan muillakin pärjää, mutta näin nyt tuli tehtyä..
Käytin p-a reitityksessä hivenen "soveltavaa" reititystä....idean sain tästä uudemman merkkarin systeemistä..



Eli yhdellä pumpulla voi tehdä paluulinjattoman p-a systeemin kun käyttää vedeneroitinta kokoojasäiliönä...
Saas nähdä miten toimii....no toi on helppo muuttaa paluulinjaiseksi systeemiksi halutessaan.







Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan...paluulinja kytkeytyy veden eroittimeen. Ja linjastossa on kaksi suodatinta....kannattaa muistaa tarkistaa suodattimen läpäisykyky ettei se toimi ahdistimena linjoille..

Seuraavaksi jo kuvissa näkynyt jäähdytys systeemi...ei kait tähän ole muuta vaihtoehtoa kuin suljettu jäähdytys kun kerran merellä ajetaan...

Eli moottorin lämmönvaihdin JA yhdistetty öljyn ja ohjaustehostimen jäähdytys näkyvät kuvassa...




Valitsin mielummin moottorista irrallaan olevan jäähdyttimen kuin olisin etsinyt sopivaa moottoriin kiinnitettävää mallia...osaksi tästä syystä tein moottorikaukalon kohtuullisen tilavaksi jotta asennus olisi helpompaa.
Seuraavaksi jäähdyttimen yhdistys moottoriin....tämän olisi varmaan voinut tehdä pelkästään letkuilla, mutta päädyin tekemään siirrokset kuparisilla vesijohtoputkilla....luulin että se olisi näin halvempaa, mutta tiedä sitten nämä kuvissa näkyvät putket mutkineen maksoivat vähän alle 200€...





Sovituksen jälkeen käytiin tyhjentämässä motonetin ja bilteman letkuvalikoima ja niiden avulla saatiin systeemi kokooon.

Seuraavaksi öljyn kierto...ensinnä...öljyn suodatin piti saada pois paikastaan vähän helpompaan kohtaan...ja toiseksi öljyä pitää jäähdyttää (varsinkin ahdetuissa moottoreissa) ...eli siirtokappale suotimen paikalle jossa lähdöt ja paluut ja sitten paikkojen löytäminen suodattimelle ja jäähdyttimelle ( tämähän oli jo asennettu paIkoilleen)




Eli öljyn kiero meni seuraavasti...suodatin adapterilta ö-suotimelle ja sieltä jäähdyttimelle ja takaisin suodatin adapterille...tästä suodattimen jalasta saatiinkin sitten sopivasti painelähtö ahtimelle ja öljyn lämpötila-anturille paikka.

Sitten imupuolelle..
Ahdinhan vaatii jäähdytystä....helppo homma kun "kylmää" vettä on saatavissa "äärettömästi"... Eli niin suuri jäähdytin hakuun kuin vaan sopii...ok ebaystä löytyy..




Siihen toki pitää kiinnitys L-listat hitsata mutta muutoin asennus on pala kakkua...
Liittosletkut, putket, kiiristimet jäähdyttimen kytkentään löytyy helposti esim silikoniletkut.fi
Ja näin se on sitten kytketty...




Jatkuu...

Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.084 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi