Uusi foorumilla ja kysymys bravo-asiantuntijoille
- japponen
- Kirjoittaja
- Poissa
- Senior Member
- SeaRay Pachanga 22, 7.4/Bravo-1
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 41
- Vastaanotettu kiitos 1
13 vuotta 3 kuukautta sitten #1933
: japponen
Uusi foorumilla ja kysymys bravo-asiantuntijoille kirjoittanut japponen
Tervehdys.
Kävin hakemassa keväällä Ruotsin puolelta -90 vuosimallin SeaRay Pachanga 22:n.
Kone on 7.4L Bravo 2 vetolaitteella. Tunteja oli ostohetkellä mittarin mukaan 98. Valitettavasti veneen historia ei ole kovin pitkälle tiedossa, mutta Ruotsissa se oli ollut ainakin kahdella omistajalla. Veneen ulkonäöstä ja kunnosta päätellen ja jos tuntimittaria uskoo, voisi kuvitella, että vene on seisonut varastoituna tai sitten se on ollut hemmetin pienellä käytöllä.
Mutta se kysymys johon kaipailisin vastausta. Eli vetolaitteen trimmikulma. Missä kohtaa teillä rajoitin pysäyttää vetolaitteen?
Tuntuu, että vetolaitteen rajoitin ei anna nostaa vetolaitetta riittävän ylös ajon aikana ja trailer-nappia en ole uskaltanut käyttää.
Mercuryn nettisivujen mukaan bravo vetolaitteissa, trimmialue pitäisi olla -5 asteen ja 11 asteen välillä. Löysin myös netistä Mercruiserin ohjeen trimmin säätämiseen, jonka mukaan vetolaite yläasennossa, trimmipumppujen pituus tulisi olla 552mm.
Itselläni on aikaisemmissa veneissä ollut alpha 1 vetolaitteet, joissa ei tällaisia rajoittimia ole ollut, joten bravo on hieman tuntematon. Jos joku sai tästä epäselvästä ulosannista tolkkua, niin neuvoja otetaan mielellään vastaan.
Kävin hakemassa keväällä Ruotsin puolelta -90 vuosimallin SeaRay Pachanga 22:n.
Kone on 7.4L Bravo 2 vetolaitteella. Tunteja oli ostohetkellä mittarin mukaan 98. Valitettavasti veneen historia ei ole kovin pitkälle tiedossa, mutta Ruotsissa se oli ollut ainakin kahdella omistajalla. Veneen ulkonäöstä ja kunnosta päätellen ja jos tuntimittaria uskoo, voisi kuvitella, että vene on seisonut varastoituna tai sitten se on ollut hemmetin pienellä käytöllä.
Mutta se kysymys johon kaipailisin vastausta. Eli vetolaitteen trimmikulma. Missä kohtaa teillä rajoitin pysäyttää vetolaitteen?
Tuntuu, että vetolaitteen rajoitin ei anna nostaa vetolaitetta riittävän ylös ajon aikana ja trailer-nappia en ole uskaltanut käyttää.
Mercuryn nettisivujen mukaan bravo vetolaitteissa, trimmialue pitäisi olla -5 asteen ja 11 asteen välillä. Löysin myös netistä Mercruiserin ohjeen trimmin säätämiseen, jonka mukaan vetolaite yläasennossa, trimmipumppujen pituus tulisi olla 552mm.
Itselläni on aikaisemmissa veneissä ollut alpha 1 vetolaitteet, joissa ei tällaisia rajoittimia ole ollut, joten bravo on hieman tuntematon. Jos joku sai tästä epäselvästä ulosannista tolkkua, niin neuvoja otetaan mielellään vastaan.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- paja
- Poissa
- Platinum Member
13 vuotta 3 kuukautta sitten #1934
: paja
"Koneidenkanssa kun ollaan tekemisissä niin voi tulla aina mekaanisia häiriöitä" Kimmo westerberg tukholma-helsinki ennätysajo 87
Vastaus käyttäjältä paja aiheessa Vs: Uusi foorumilla ja kysymys bravo-asiantuntijoille
trimmikulman rajoitusta voi säätää siitä vasemmanpuolen senderistä mutta pitää ottaa huomioon myös se että vetolaite ei laske täysin nollille jos sitä säätää liikaa. ja trailerikytkimestä voi kyllä trimmata lisää,jos tarvetta on kun vaan toimii maalaisjärjellä. ja eikös toi bravo 2 ole vähän niinkun pidempi alapäästään ja tarkoitettu enempikin matkaveneisiin. jos näin on niin toi trimmauksen tarve saattaa johtua myös siitä
"Koneidenkanssa kun ollaan tekemisissä niin voi tulla aina mekaanisia häiriöitä" Kimmo westerberg tukholma-helsinki ennätysajo 87
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- japponen
- Kirjoittaja
- Poissa
- Senior Member
- SeaRay Pachanga 22, 7.4/Bravo-1
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 41
- Vastaanotettu kiitos 1
13 vuotta 3 kuukautta sitten - 13 vuotta 3 kuukautta sitten #1935
: japponen
Vastaus käyttäjältä japponen aiheessa Vs: Uusi foorumilla ja kysymys bravo-asiantuntijoille
Jep, kiitos vastauksesta. Löysin tällaisen ohjeen internetin ihmeellisestä maailmasta.
www.mercstuff.com/trim_limit.htm
Eli juurikin siitä vasemmanpuoleisesta senderistä tein säädöt. Nyt trimmi nousee hieman ylemmäs kuin aikaisemmin, joten ilmeisesti säädöt oli aavistuksen pielessä. Saa nähdä miten vaikuttaa huippunopeuteen?
Olen itsekin ymmärtänyt, että bravo 2:sta käytetään isommissa matkaveneissä, joten tuntuu hieman oudolta, että se on laitettu Pachangaan. Aika järeän näköinen toi alaosa on, mutta ilmeisesti aika kestävä paketti.
Itse olen nähnyt Pachangoissa vain Alpha 1 ja Bravo 1 vetolaitteita.
Onko tietoa sopiiko Bravo 1:n alaosa suoraan tuohon Bravo 2:n yläosaan jos tulisi tarvetta alkaa vaihdella??
www.mercstuff.com/trim_limit.htm
Eli juurikin siitä vasemmanpuoleisesta senderistä tein säädöt. Nyt trimmi nousee hieman ylemmäs kuin aikaisemmin, joten ilmeisesti säädöt oli aavistuksen pielessä. Saa nähdä miten vaikuttaa huippunopeuteen?
Olen itsekin ymmärtänyt, että bravo 2:sta käytetään isommissa matkaveneissä, joten tuntuu hieman oudolta, että se on laitettu Pachangaan. Aika järeän näköinen toi alaosa on, mutta ilmeisesti aika kestävä paketti.
Itse olen nähnyt Pachangoissa vain Alpha 1 ja Bravo 1 vetolaitteita.
Onko tietoa sopiiko Bravo 1:n alaosa suoraan tuohon Bravo 2:n yläosaan jos tulisi tarvetta alkaa vaihdella??
Viimeksi muokattu: 13 vuotta 3 kuukautta sitten japponen. Syy: Linkki ei toimi
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- jami
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 148
- Vastaanotettu kiitos 6
13 vuotta 3 kuukautta sitten - 13 vuotta 3 kuukautta sitten #1936
: jami
Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Vastaus käyttäjältä jami aiheessa Vs: Uusi foorumilla ja kysymys bravo-asiantuntijoille
Outoa tosiaan, että on laitettu Bravo2 alapää. Ei ole Pachangan alkuperäisasennus ainakaan... Bravo 2:een saa halkaisijaltaan suurempia potkureita, joita käytetään juuri suurissa matkaveneissä, mutta mikään "vauhtialapää" se ei ole.
Bravon yläkertaan pitäisi sopia joko Bravo 1, 2 tai 3 alakerta. Pitää kuitenkin olla tarkkana kahdessa asiassa: Mikä välitys ja mikä vuosimalli? Välitys Bravoissa määräytyy useimmiten pelkästään alakerrassa (eli yläkerrassa samat rattaat eri malleissa) ja ylä- ja alakerran sopivuudessa saattaa olla ongelmia tiettyjen vuosimallien (tuotantosarjojen) välillä. Yleisin välitys Bravo 1:ssa on 1:1,50. Näistä voi etsiä internetistä tarkempaa tietoa...
Uusia (tarvike-) Bravo 1 -alakertoja saa esim. Ruotsista www.drev.se
The latest Mercury Bravo 2002 model drives, serial number 0M10
and above have an improved upper gear set with thicker floors and heavy duty thrust bearings. These gears are available to upgrade earlier drives. This is the same gear set (aside from the input shaft) used on the X and XZ drives.
In 2006 Mercury redesigned the Bravo upper gear housing. We call it the swept-back housing. The new housing is more rigid and has improved & quieter shift characteristics.
Bravon yläkertaan pitäisi sopia joko Bravo 1, 2 tai 3 alakerta. Pitää kuitenkin olla tarkkana kahdessa asiassa: Mikä välitys ja mikä vuosimalli? Välitys Bravoissa määräytyy useimmiten pelkästään alakerrassa (eli yläkerrassa samat rattaat eri malleissa) ja ylä- ja alakerran sopivuudessa saattaa olla ongelmia tiettyjen vuosimallien (tuotantosarjojen) välillä. Yleisin välitys Bravo 1:ssa on 1:1,50. Näistä voi etsiä internetistä tarkempaa tietoa...
Uusia (tarvike-) Bravo 1 -alakertoja saa esim. Ruotsista www.drev.se
The latest Mercury Bravo 2002 model drives, serial number 0M10
and above have an improved upper gear set with thicker floors and heavy duty thrust bearings. These gears are available to upgrade earlier drives. This is the same gear set (aside from the input shaft) used on the X and XZ drives.
In 2006 Mercury redesigned the Bravo upper gear housing. We call it the swept-back housing. The new housing is more rigid and has improved & quieter shift characteristics.
Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Viimeksi muokattu: 13 vuotta 3 kuukautta sitten jami.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- japponen
- Kirjoittaja
- Poissa
- Senior Member
- SeaRay Pachanga 22, 7.4/Bravo-1
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 41
- Vastaanotettu kiitos 1
13 vuotta 3 kuukautta sitten #1941
: japponen
Vastaus käyttäjältä japponen aiheessa Vs: Uusi foorumilla ja kysymys bravo-asiantuntijoille
Hämmennetään vielä lisää..
Olen alkanut epäillä, että kyseessä ei ehkä olisikaan bravo 2 vetolaite, vaan bravo 1. Tosin, kuten sanottu, en ole mikään asiantuntija. Bravo 2:ssa voi käyttää halkaisijaltaan 20" potkuria ja tohon vetolaitteeseen sellainen ei taida mahtua. En tiedä miksi tuossa vetarissa on bravo 2 teksti, mutta kuten jami kirjoitti, bravo 2 ei ole pachangan alkuperäisasennus. Voihan se bravo 2 tarran olla tietenkin joku liimannu ihan vaan v..tuillakseen.
Eräs mercruiser-huoltomies kertoi, että -90 luvun alussa, vetareissa ei ollut sinkkejä trimmipumpuissa ja että ne lisättiin vasta myöhemmin, kun teräspotkurit yleistyivät ja niissä huomattiin syöpymiä. Tuossa minun vetarissa noita sinkkejä ei ollut ja uskoisin, että kone ja vetari ovat alkuperäiset, siis vuodelta -90.
Osaako joku sanoa pelkän kuvan perusteella, onko kyseessä bravo 1 vai 2?
Tässä kuvassa on alkuperäinen 23" nousulla oleva quicksilver cleaver potkuri, halkaisija taitaapi olla 14 1/4 tuumaa.
Olen alkanut epäillä, että kyseessä ei ehkä olisikaan bravo 2 vetolaite, vaan bravo 1. Tosin, kuten sanottu, en ole mikään asiantuntija. Bravo 2:ssa voi käyttää halkaisijaltaan 20" potkuria ja tohon vetolaitteeseen sellainen ei taida mahtua. En tiedä miksi tuossa vetarissa on bravo 2 teksti, mutta kuten jami kirjoitti, bravo 2 ei ole pachangan alkuperäisasennus. Voihan se bravo 2 tarran olla tietenkin joku liimannu ihan vaan v..tuillakseen.
Eräs mercruiser-huoltomies kertoi, että -90 luvun alussa, vetareissa ei ollut sinkkejä trimmipumpuissa ja että ne lisättiin vasta myöhemmin, kun teräspotkurit yleistyivät ja niissä huomattiin syöpymiä. Tuossa minun vetarissa noita sinkkejä ei ollut ja uskoisin, että kone ja vetari ovat alkuperäiset, siis vuodelta -90.
Osaako joku sanoa pelkän kuvan perusteella, onko kyseessä bravo 1 vai 2?
Tässä kuvassa on alkuperäinen 23" nousulla oleva quicksilver cleaver potkuri, halkaisija taitaapi olla 14 1/4 tuumaa.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- formula
- Poissa
- Senior Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 58
- Vastaanotettu kiitos 0
13 vuotta 3 kuukautta sitten #1942
: formula
Vastaus käyttäjältä formula aiheessa Vs: Uusi foorumilla ja kysymys bravo-asiantuntijoille
samaan soppaan vielä pari kysymystä.. onko jollain tieto paljonko on paino eroa vanhan ja uuden mallisen bravo 1 vetareilla? entä mitä muuta eroa vetareilla on muuta kuin kuori eri kokoinen? tuntuu vaan aika isolta ja raskaalta toi uudempi malli alphan tilalle kun vene on alle 7 metrinen ja isolohkokin painaa aika paljon...
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
Sivu luotiin ajassa: 0.056 sekuntia
- Olet tässä:
- Etusivu
- Foorumi
- Main Forum
- Tekniikka
- Vetolaitteet
- Uusi foorumilla ja kysymys bravo-asiantuntijoille