1998 Mercruiser 5.7L 250 HP käyntiongelmia

  • JyPy
  • Kirjoittaja
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
Lisää
9 vuotta 11 kuukautta sitten #3036 : JyPy
Vastaus käyttäjältä JyPy aiheessa Vs: 1998 Mercruiser 5.7L 250 HP käyntiongelmia
Väliaikatiedote: Sytytys on tsekattu. Oli 4 astetta myöhäisellä, ja antoi 3000 kierroksella 28 astetta. Purin varmuudeksi kaasarin, vaikka avasin sen jo pari vuotta sitten. Ei siinä edelleenkään mitään vikaa ollut. Säädin kohoa hieman laihemmalle. Kaasarin korjaussarjan mukana tulleessa ohjeessa kohon korkeus neuvottiin mittaamaan eri kohdasta kuin Mercruiserin korjausoppaassa. Uskon korjausopasta. Tutkiessani nettiä tuon oikean säädön suhteen, löysin Mercruiserin Service Bulletinin, jossa kerrottiin että Mercarbeissa on ollut tapana tulvia tyhjäkäynnillä, ja sen johdosta uudemmissa kaasareissa on erilainen jet cluster, eli ne emulsioputket joissa bensa ja ilma sekoittuvat. Tämän pitäisi poistaa tulvimisongelma yhdessä jousikuormitteisen kohon neulaventtiilin kanssa, mutta puolestaan aiheuttaa moottorin aivastamista, kun kaasua annetaan nopeasti ilman kuormaa. Aivastamista ei pitäisi tapahtua vaihde päällä eli kuorman kanssa. Eli aivastaminen on ominaisuus, ei vika! Sevice Bulletinissa neuvottiin myös mittaamaan pumpun antama paine, jonka pitäsi olla alle 8 psi, ja joka voi olla jopa 40 psi, jos pumpun sisäinen venttiili ei toimi. Mittasin paineen ja se oli 6-7 psi eli OK.
Kaasaria asentaessani huomasin, että sen alla oleva muovinen spacer ei istu imusarjan reikiin, vaan on pari milliä sivussa. Syynä oli se että imusarjan pinnapulttien reiät on koneistettu sivuun tehtaalla! No tuo spaceri ei olekaan umpikamaa, vaan alapuolelta ontto, eli on mahdollista että se aiheuttaa imuvuodon jos on tarpeeksi sivussa. Viilasin sen kiinnitysreiät soikeiksi, että sain sen kohdistettua imusarjaan. Laitoin tiivisteiden väliin vielä Hylomaria lisätilkkeeksi.
Kaikkien näiden toimenpiteiden jälkeen voin todeta, että moottori käy nyt nätisti, ja nyt jopa tyhjäkäynnin seosruuvilla on vaikutusta käyntiin. Mutta moottori aivastaa edelleen, jos kaasua antaa nopeasti vaihde vapaalla!

Pakosarjat kuumenevat edelleen epätasaisesti, erityisesti tyhjäkäynillä, eli kuskin puoleinen on kuuma ja toinen on kylmä, mutta kun lisää kierroksia, niin ero tasoittuu. Eikös se muuten ole niin että oikea ja vasen pakoputki yhtyvät siellä Y-haarassa, eli pakopaine on molemmilla puolilla sama? Vettä tulee kilvessä olevista rei'istä kuuman pakosarjan puolelta vähemmän.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
9 vuotta 11 kuukautta sitten #3038 : zimis72
Vastaus käyttäjältä zimis72 aiheessa Vs: 1998 Mercruiser 5.7L 250 HP käyntiongelmia
ecu,n kunnon voit tietysti tarkistaa.perusennakko 10 ja ecusta piuhat 2 kpl irti.ni ei enää säädä ennakkoa.jos pauke loppuu ni vika selvä.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.043 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi