Isolohkon pakosarjat ehkä liian lämpöset?

  • traxxas
  • Kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Member
  • Junior Member
Lisää
10 vuotta 5 kuukautta sitten #3053 : traxxas
Eli eilen sain veneen laskettua Rinker Captiva 236 moottorina 454 + bravo 1 vetolaite. Termostaattikotelo maalattiin talven aikana ja unohdin siihen lämpötila-anturit paikallee nii ei varmaan oikein tykänny pulverimaalauksessa käytettävästä uunista 200 astetta :whistle: Sillä en viittiny pitempää ajaa ku mittari ei toimi ja pakosarjat tuntu aika kuumilta? Miten kuumaksi pakosarjan "mutkat" sais lämmetä? Noin 20min ajon jälkeen tyhjäkäynnillä kärsii vähän koskea, mutta aika kuumaks menee. Pakosarjat on käytetty irti samoin kaikki letkut ja tukoksia ei pitäs olla. impelleri on uusi. toinen tuntuu vielä pikkusen lämpösemmältä. eikös se pitäs työntää suoraan raakavesi pakosarjoihin ja termari aukee sit ku tarvii viilennystä? voi olla että on normaalu mut ei uskalla ajaa ennenku saa sen mittarin kuntoon

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10 vuotta 5 kuukautta sitten #3054 : Cterror
Vastaus käyttäjältä Cterror aiheessa Vs: Isolohkon pakosarjat ehkä liian lämpöset?
Mulla on Forpissa sama tekniikka ja tappelin vähän saman asian kanssa tuossa vesillelaskun yhteydessä. Raakavesipumppu ilmeisesti imi ilmaa takakotelon välistä ja vesi kiersi huonosti. Nyt kun vesikierto on normaali ovat sarjat aivan viileät ajonkin jälkeen. Sanotaan että lämpö niissä on luokkaa 40-50 astetta max. Kärsii siis koskea ajon jälkeen aivan normaalisti. Kun vesikierto oli metsässä ei tosiaan pystynyt koskemaan.

Jos veikata pitäisi niin tarkasta että raakavesipumpun letkut ovat varmasti oikein päin. Ainakin Sierran korvauspumpun letkut menevät paikalleen toisin päin kuin Merkkarin ohjekirja sanoo. Tulovesiletku tulee sille puolelle pumppua että pumpussa oleva vesi kiertää 3/4 kierrosta impellerin mukana ja sitten vasta poistuu kohti öljynlauhdutinta/konetta.

Jos sulla on pumpun letkut impellerivaihdon jäljiltä väärin päin en ole varma kiertäisikö vesi oikein yhtään -> selittää erittäin korkean lämpötilan heti.

Toinen syyllinen voisi olla Bravolta tuleva vesiletku tai tukos. Jos kilpi on ollut pois kannattaa varmasti ensin tarkastaa että sitä vettä tosiaan tulee pumpulle. Jos otat raakavesipumpulta merestä tulevan letkun irti, pitäisi sieltä tulla vettä kun letku on vedenpinnan alapuolella. Vedentulo lakkaa kun kiskaiset letkun sojottamaan ylös. Vettä tulee niin paljon siitä letkusta että sitä voi verrata puutarhaletkuun. Jos sieltä vain lirisee on jossain sillä puolella tukos. Ei ole ihan tavatonta että veteenlaskun yhteydessä on raakapumppu imaissut vaikka muovipussin letkuun vetarin puolelta.

Joka tapauksessa sarjat käyvät liian lämpiminä ellei niihin voi huoletta koskea. Ja olet oikeassa siinä että termostaatin tai lämpöanturin puuttuminen tai jumittaminen ei vaikuta siihen paljonko vettä menee pakosarjoihin. Ne pysyvät kylminä vaikka termari olisi rikki ja kiinni.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10 vuotta 5 kuukautta sitten #3055 : lauvii
Vastaus käyttäjältä lauvii aiheessa Vs: Isolohkon pakosarjat ehkä liian lämpöset?
Liittyy melkein samaan aiheesseen: Tein juuri perus vesipumppuhuollon,eli uudet vesipumpun kuoret ja tiivisteet ja muut romut uusiks. Ihan vaan yleisesti, että MALLORY merkkisissä Bravo pumpun tarvikekuorissa saattaa olla jotain valmistusvikoja koska itsellä toisen pumpunkotelon kuori jo heti uutena halki!! Kannattaa samalla kun tekee jäähdytysjärjestelmään kausihuoltoa niin katsoa todella tarkkaan se vesipumpun muovikuori! US-Partsilla toki ottivat heti reklamaation vastaan ja tuli uusi pumpunkuori. Vittumaista huomata isommalla selällä moinen valmistusvika! Rosteripumpuilla ei tietysti tämmösiä vikoja tulis!

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • traxxas
  • Kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Member
  • Junior Member
Lisää
10 vuotta 5 kuukautta sitten #3057 : traxxas
Vastaus käyttäjältä traxxas aiheessa Vs: Isolohkon pakosarjat ehkä liian lämpöset?
No nii kiitos nopeista vastauksista. Eli veneessä on sierran tarvikepesä raakavesi tulee ylempään ja konelle lähtevä alempaan sen muistan. Pääsen vasta maanantaina testailemaan mutta sit alkaa selviämään

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10 vuotta 5 kuukautta sitten #3058 : lauvii
Vastaus käyttäjältä lauvii aiheessa Vs: Isolohkon pakosarjat ehkä liian lämpöset?
Jos kone pyörii "vasempaan" niin vetolaitteelta tulee letku alempaan ja koneelle menevä ylempään näin vesi kulkee ns. pitemmän matkan pumpun pesässä,olettaen että pumppu sijaitsee koneen oikealla puolella,letkunlähdöt pällekkäin(orig.)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10 vuotta 5 kuukautta sitten #3059 : lauvii
Vastaus käyttäjältä lauvii aiheessa Vs: Isolohkon pakosarjat ehkä liian lämpöset?
Ja tommonen isolohkoletukka kestää ainakin autokäytössä jossa vielä huomattavasti heikompi jäähdytysteho,aikamoista paistamista,että ei se nyt ihan heti sula. Kato nyt ne termaritkin että aukeaa varmasti kunnolla.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.051 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi