Formula 242LS
- Cterror
- Poissa
- Junior Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 21
- Vastaanotettu kiitos 0
10 vuotta 8 kuukautta sitten #2898
: Cterror
Sama! Ei aivan ... eikun ei sinne päinkään
Hienoa työtä ja vielä on kevääseen paljon aikaa. Ainakin siihen kun veneily alkaisi olla kivaa.
Vastaus käyttäjältä Cterror aiheessa Vs: Formula 242LS
lauvii kirjoitti: Näyttäispä oman veneen konehuone yhtä siistiltä!
Sama! Ei aivan ... eikun ei sinne päinkään
Hienoa työtä ja vielä on kevääseen paljon aikaa. Ainakin siihen kun veneily alkaisi olla kivaa.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- jami
- Kirjoittaja
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 148
- Vastaanotettu kiitos 6
10 vuotta 8 kuukautta sitten #2933
: jami
Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Vastaus käyttäjältä jami aiheessa Vs: Formula 242LS
Tässä tulee muutama kuva rungon kunnostusprojektin vaiheista noin vuosi sitten. Siis kun entinen kone otettiin pois niin alkoi paljastumaan halkeamia mm pitkittäislaipioissa, jossa koneen etupää on kiinni / Formuloissa ns. "through bolted to stringers" kiinnitystapa, jossa alumiinikolmiot on pultattu pitkittäisjäykkääjiin...
Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- jami
- Kirjoittaja
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 148
- Vastaanotettu kiitos 6
10 vuotta 8 kuukautta sitten - 10 vuotta 8 kuukautta sitten #2934
: jami
Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Vastaus käyttäjältä jami aiheessa Vs: Formula 242LS
"Niin siitä se ajatus sitten lähti..." Molemmat pitkittäislaipiot purettiin pois, paapuurin puoleinen sivukotelo ja etuseinä konehuoneessa. Ja mätä jatkui paapuurin puolella tankkitilan sivulle joten tuli sitten hyvä syy purkaa tankki pois ja tarkistaa sen ja tankkitilan kunto.
Formulan tankki on vaahdotettu kiinni runkoon eikä sieltä tankkitilasta ole minkäänlaista poistoaukkoa sade- tai kondenssivededelle (Florida tank & weather, you know ). Eli 25 v aikana sinne oli kertynyt kosteutta sen aikaiseen vaahtoon imeytynyneenä, joka oli pikku hiljaa alkanut nakertaa alumiinitankkiin ulkopuolelta syöpymiä... Hyvä, ettei tankki vielä vuotanut! No, tankin kunnosti osaava alumiinihitsaaja, minkä jälkeen maalasin sen kolmeen kertaan epoksilla. Nyt pitäisi kestää taas seuraavat 25 vuotta! Tankkitila sai vanhojen vaahtojen poiston jälkeen kuivua monta kuukautta konehuoneen remontin aikana , joten tankki ja uudet vaahdot saavat hyvän "pedin"...
Formulan tankki on vaahdotettu kiinni runkoon eikä sieltä tankkitilasta ole minkäänlaista poistoaukkoa sade- tai kondenssivededelle (Florida tank & weather, you know ). Eli 25 v aikana sinne oli kertynyt kosteutta sen aikaiseen vaahtoon imeytynyneenä, joka oli pikku hiljaa alkanut nakertaa alumiinitankkiin ulkopuolelta syöpymiä... Hyvä, ettei tankki vielä vuotanut! No, tankin kunnosti osaava alumiinihitsaaja, minkä jälkeen maalasin sen kolmeen kertaan epoksilla. Nyt pitäisi kestää taas seuraavat 25 vuotta! Tankkitila sai vanhojen vaahtojen poiston jälkeen kuivua monta kuukautta konehuoneen remontin aikana , joten tankki ja uudet vaahdot saavat hyvän "pedin"...
Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 8 kuukautta sitten jami.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- jami
- Kirjoittaja
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 148
- Vastaanotettu kiitos 6
10 vuotta 8 kuukautta sitten - 10 vuotta 8 kuukautta sitten #2935
: jami
Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Vastaus käyttäjältä jami aiheessa Vs: Formula 242LS
ja homma jatkui... Purkutöistä ja konehuoneen hiomisesta ei tullut ottetua kuvia ja homma v-tutti muutenkin sen verran... Mutta kunhan päästiin rakennusvaiheeseen niin mieli kummasti muuttui
Tässä vaiheessa tuntui jo paremmalta, kun uusia laipioiden aihioita soviteltiin paikoilleen...
Tässä vaiheessa tuntui jo paremmalta, kun uusia laipioiden aihioita soviteltiin paikoilleen...
Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 8 kuukautta sitten jami.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- jami
- Kirjoittaja
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 148
- Vastaanotettu kiitos 6
10 vuotta 8 kuukautta sitten - 10 vuotta 8 kuukautta sitten #2936
: jami
Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Vastaus käyttäjältä jami aiheessa Vs: Formula 242LS
Formulassa vakiostringerit konehuoneessa on noin 20cm korkeat ja 3 cm paksut. Kun ne on rakennettu käyttäen ns. "ameriikan vaneria" (joka on oikein perso imemään vettä) niin kestävyys on ainakin 25 vuoden jälkeen ja kosteutta saaneena enää vain häivähdys uudesta.
Nyt tehtiin vähän järeämmät eli perälautaa vasten kolmiokorotukset, jolloin kiinnityspinnaksi saatiin n 37cm ja laipioiden paksuutta kasvatettiin lähes kaksinkertaiseksi. Kaikki uusi koivuvaneri lasikuidun sisällä on hartsilla kyllästetty ennen laminointia. Tankkitilan toisella sivulla ollut mätä sivulaipio ei jatkunut onneksi kuin n 40cm eteenpäin, joten sen uusiminen ja kuiduttaminen meni samalla kun konehuoneen lasikuitutyöt tehtiin. Tässä uudet laipiot alkavat olla kuidutettuna paikoillaan...
Sitten alkoi maalaushommat eli epoksia pohjamaaliksi ja polyuretaania pari kertaa pintaan, valkoista ja kiiltävää, että on helppo pitää puhtaana!
Nyt tehtiin vähän järeämmät eli perälautaa vasten kolmiokorotukset, jolloin kiinnityspinnaksi saatiin n 37cm ja laipioiden paksuutta kasvatettiin lähes kaksinkertaiseksi. Kaikki uusi koivuvaneri lasikuidun sisällä on hartsilla kyllästetty ennen laminointia. Tankkitilan toisella sivulla ollut mätä sivulaipio ei jatkunut onneksi kuin n 40cm eteenpäin, joten sen uusiminen ja kuiduttaminen meni samalla kun konehuoneen lasikuitutyöt tehtiin. Tässä uudet laipiot alkavat olla kuidutettuna paikoillaan...
Sitten alkoi maalaushommat eli epoksia pohjamaaliksi ja polyuretaania pari kertaa pintaan, valkoista ja kiiltävää, että on helppo pitää puhtaana!
Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 8 kuukautta sitten jami.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- jami
- Kirjoittaja
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 148
- Vastaanotettu kiitos 6
10 vuotta 8 kuukautta sitten - 10 vuotta 8 kuukautta sitten #2937
: jami
Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Vastaus käyttäjältä jami aiheessa Vs: Formula 242LS
Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 8 kuukautta sitten jami.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
Sivu luotiin ajassa: 0.065 sekuntia
- Olet tässä:
- Etusivu
- Foorumi
- Main Forum
- Projektit
- Formula 242LS