×
Moottori
sbc 383
- camaro69
- Kirjoittaja
- Poissa
- Senior Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 56
- Vastaanotettu kiitos 0
11 vuotta 1 kuukausi sitten #2719
: camaro69
sbc 383 kirjoittanut camaro69
Olis tarkotus rakentaa nykyisestä 355 erittäin tiukalla mutta järkevällä budjetilla 383.Mitä pystyn käyttämään vanhasta koneesta muuta kuin rpm kannet ja imusarja ja lohko,onko 5.7 veivit ok,joutuuko lohkoa aina jyystämään että mahtuu kamat pyörimään,mikä olis hyvä nokka-akseli? Tavoitteena 400hp ja 600nm max 5200-5300rpm. Kiitos jo etukäteen vastauksista
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- paja
- Poissa
- Platinum Member
11 vuotta 1 kuukausi sitten #2720
: paja
"Koneidenkanssa kun ollaan tekemisissä niin voi tulla aina mekaanisia häiriöitä" Kimmo westerberg tukholma-helsinki ennätysajo 87
Vastaus käyttäjältä paja aiheessa Vs: sbc 383
onko lohko missä koossa nyt? 1 vai 2 osanen? rpm kannet on tod.näk 64-65cc joten itse käyttäsin d-shape männillä olevaa stroukkikittiä joissa kuppia senverran että ruttu jää johonkin 9.5-9.7 paikkeille. jos lohko ei ole yhtään kulunut niin menee vielä samassa koossa olevilla hypermännillä,takomäntiin tarvii yleensä enemmin välystä.
www.summitracing.com/int/parts/esp-13054l030/overview/make/chevrolet
esim tolla setillä tulee 9.7cc 0-dekissä. tuon kun vielä käyttää painotuksessa sillä vauhtipyörällä ja damperilla mikä siihen koneeseen tulee. nokaksi joku 218/224 hyd.rulla.
esim: www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=169&sb=2
tota saa retrofittinä tai uudempaan lohkoon.jos sulla nyt on rullakärsä niin nostajat/tönärit voi hyödyntää edelleen.
www.summitracing.com/int/parts/esp-13054l030/overview/make/chevrolet
esim tolla setillä tulee 9.7cc 0-dekissä. tuon kun vielä käyttää painotuksessa sillä vauhtipyörällä ja damperilla mikä siihen koneeseen tulee. nokaksi joku 218/224 hyd.rulla.
esim: www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=169&sb=2
tota saa retrofittinä tai uudempaan lohkoon.jos sulla nyt on rullakärsä niin nostajat/tönärit voi hyödyntää edelleen.
"Koneidenkanssa kun ollaan tekemisissä niin voi tulla aina mekaanisia häiriöitä" Kimmo westerberg tukholma-helsinki ennätysajo 87
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- camaro69
- Kirjoittaja
- Poissa
- Senior Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 56
- Vastaanotettu kiitos 0
11 vuotta 1 kuukausi sitten #2721
: camaro69
Vastaus käyttäjältä camaro69 aiheessa Vs: sbc 383
Eli lohko on porattu 0.30 ja on yksi osaisella takastefalla,kannet 64cc palotilalla.Ajettu ehkä n100 tuntia max.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- Juzzi
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 157
- Vastaanotettu kiitos 1
11 vuotta 1 kuukausi sitten #2722
: Juzzi
Chris Craft Scorpion 210 LS1
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: sbc 383
Tuo summitin setti näyttää asialliselta, mutta näin venekäytössä jossa ajetaan ylämäkeen koko ajan niin sijottasin sen verran enemmän että valitsisin takomäntäisen setin..
Sen verran monta hypermännän hajoamista (ring land lohkeaa varsinkin KB:n männillä) olen todistanut jopa tasaisella ajettaessa että en arvaisi sellaisia laittaa...toki jos hyvää tuuria löytyy tai ei ajele läpät levällään kuin naapurin kohdalla niin antaa mennä vaan...
Mites nykyisen kansien venajouset?
Voipi olla että menevät vaihtoon jos nokan vaihdat tai teet muutoksen rollerinostajiin...
Toki koneesi on jo uudempi 1-osainen tiivari malli ja siinä on? jo nyt hyd.rolleri??
Nykyinen imari on mikä?
Varmaan toimiva minimi olisi perf RPM tai sitten upgradeus perf RPM air gappiin..
Mikä on käytettävä pakosarja? jos vakio niin kannattaa pitää tuota 224@050 maksimina ettei tule reversiota...vakio pakosarjoilla se on vähän niin ja niin tuon 400hp:n kanssa...
383:ssa lohkon reuna jyystäys riippuu veiveistä ja monasti sitä voi joutua hivenen tekemään...ei vaikea homma ensikertalaisellekkaan...turvallisinta tehdä paineilmasnurralla. Yleensä jyrsittävää tilaa löytyy reilusti, mutta varovainen kannattaa silti olla.
Kannattaa myös tarkistaa välys nokka<->veivit ja veivit<->sylinterin pohjareuna vaikka laittamalla muovailuvahaa kriittisiin kohtiin ja pyörittelemällä yhtä veivi/mäntä paria kerrallaan ja tarkasti katsoo välyksen...nuo ovat vähän vaikeita mitattavia (toisin kuin lohkon reunakontakti) ja voivat helposti jäädä tekemättä kun kamat näyttävät pyörivän "vaivatta"...vaikka kampura pyörisikin helposti niin kontaktia voi tapahtua ja se jäädä huomaamatta ja tämä aiheuttaa varmasti vahingon myöhemmin ja sitten ihmetellään mitä tapahtui...
Juza
Sen verran monta hypermännän hajoamista (ring land lohkeaa varsinkin KB:n männillä) olen todistanut jopa tasaisella ajettaessa että en arvaisi sellaisia laittaa...toki jos hyvää tuuria löytyy tai ei ajele läpät levällään kuin naapurin kohdalla niin antaa mennä vaan...
Mites nykyisen kansien venajouset?
Voipi olla että menevät vaihtoon jos nokan vaihdat tai teet muutoksen rollerinostajiin...
Toki koneesi on jo uudempi 1-osainen tiivari malli ja siinä on? jo nyt hyd.rolleri??
Nykyinen imari on mikä?
Varmaan toimiva minimi olisi perf RPM tai sitten upgradeus perf RPM air gappiin..
Mikä on käytettävä pakosarja? jos vakio niin kannattaa pitää tuota 224@050 maksimina ettei tule reversiota...vakio pakosarjoilla se on vähän niin ja niin tuon 400hp:n kanssa...
383:ssa lohkon reuna jyystäys riippuu veiveistä ja monasti sitä voi joutua hivenen tekemään...ei vaikea homma ensikertalaisellekkaan...turvallisinta tehdä paineilmasnurralla. Yleensä jyrsittävää tilaa löytyy reilusti, mutta varovainen kannattaa silti olla.
Kannattaa myös tarkistaa välys nokka<->veivit ja veivit<->sylinterin pohjareuna vaikka laittamalla muovailuvahaa kriittisiin kohtiin ja pyörittelemällä yhtä veivi/mäntä paria kerrallaan ja tarkasti katsoo välyksen...nuo ovat vähän vaikeita mitattavia (toisin kuin lohkon reunakontakti) ja voivat helposti jäädä tekemättä kun kamat näyttävät pyörivän "vaivatta"...vaikka kampura pyörisikin helposti niin kontaktia voi tapahtua ja se jäädä huomaamatta ja tämä aiheuttaa varmasti vahingon myöhemmin ja sitten ihmetellään mitä tapahtui...
Juza
Chris Craft Scorpion 210 LS1
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- camaro69
- Kirjoittaja
- Poissa
- Senior Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 56
- Vastaanotettu kiitos 0
11 vuotta 1 kuukausi sitten - 11 vuotta 1 kuukausi sitten #2723
: camaro69
Vastaus käyttäjältä camaro69 aiheessa Vs: sbc 383
Elikkä imusarja on myös perf rpm kuten kannet,valmistaja ilmoittaa noille kansille max nostoksi 0.575. Pakosarjat on stainless marinen pitkillä risereilla eli sen puoleen ei pitäs olla ongelmia.Tällä hetkellä on laahurinokka en muista onko rullalohko,kone vielä purkamatta,ehkä ens viikolla pääsen sen kimpuun.Mites noi kiertokanget ,onko pakko vaihtaa 6tuumasiin vai meneekö 5.7,kummat mahtuu paremmin pyörimään? ja ilmeisesti vetolevy ja dampperi menee vaihtoon.
Viimeksi muokattu: 11 vuotta 1 kuukausi sitten camaro69.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- Juzzi
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 157
- Vastaanotettu kiitos 1
11 vuotta 1 kuukausi sitten #2724
: Juzzi
Chris Craft Scorpion 210 LS1
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: sbc 383
Tarkoitit varmaan että kansissa oleville jousille on ilmoitettu maksiminosto 0.575"?
Mielestäni veivin pituudella ei ole paljoa merkitystä sille osuuko lohkoo vai ei...
Vakio veivit jossa mutterit siellä alakulmissa ovat varmaan tilavaateeltaan suurimmat...
Jotkut aftermarket I tai H-palkkiveivit vievät vähemmän tilaa sivuiltaan ja voivat sopia paikoilleen jopa ilman jyrsimistä...mutta normaalisti pikku viilausta tarvitaan ja ei sitä pidä pelätä...helppo homma kuitenkin koska moottorin joutuu jokatapauksessa purkamaan ja putsaamaan ja mahdollisesti koneistamaankin jolloin putsaus tehdään jokatapauksessa jo koneistamossa.
Ymmärsin rivien välistä että tavoitteena olisi käyttää jo olevia veivejä?
Kaiketi siksi että saisit kustannukset pienemmäksi?
Onnistuu se niinkin, mutta sitten pitää stroker setti koota itse jollei löydy valmiiksi settiä jossa veivit eivät tule mukana...tämä paketti pitää sitten jokatapauksessa tasapainoittaa koneistamolla ja se yksinään maksaa jo aika lähelle uusien veivien hinnan.
Jos valitset sisäisesti tasapainoitetun setin niin damperia ja vetolevyä ei tarvitse vaihtaa...tai siis....en edes ole varma löydätkö ulkoisella tasapainoituksella varustettua merkkarin vetolevyä...onko sellaisia edes?
Toki ulkoisen tasapainoituksen voi hoitaa erillisellä limpulla joko vetolevyyn hitsaten tai pulttikiinnitteisenä.
Juza
Mielestäni veivin pituudella ei ole paljoa merkitystä sille osuuko lohkoo vai ei...
Vakio veivit jossa mutterit siellä alakulmissa ovat varmaan tilavaateeltaan suurimmat...
Jotkut aftermarket I tai H-palkkiveivit vievät vähemmän tilaa sivuiltaan ja voivat sopia paikoilleen jopa ilman jyrsimistä...mutta normaalisti pikku viilausta tarvitaan ja ei sitä pidä pelätä...helppo homma kuitenkin koska moottorin joutuu jokatapauksessa purkamaan ja putsaamaan ja mahdollisesti koneistamaankin jolloin putsaus tehdään jokatapauksessa jo koneistamossa.
Ymmärsin rivien välistä että tavoitteena olisi käyttää jo olevia veivejä?
Kaiketi siksi että saisit kustannukset pienemmäksi?
Onnistuu se niinkin, mutta sitten pitää stroker setti koota itse jollei löydy valmiiksi settiä jossa veivit eivät tule mukana...tämä paketti pitää sitten jokatapauksessa tasapainoittaa koneistamolla ja se yksinään maksaa jo aika lähelle uusien veivien hinnan.
Jos valitset sisäisesti tasapainoitetun setin niin damperia ja vetolevyä ei tarvitse vaihtaa...tai siis....en edes ole varma löydätkö ulkoisella tasapainoituksella varustettua merkkarin vetolevyä...onko sellaisia edes?
Toki ulkoisen tasapainoituksen voi hoitaa erillisellä limpulla joko vetolevyyn hitsaten tai pulttikiinnitteisenä.
Juza
Chris Craft Scorpion 210 LS1
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
Sivu luotiin ajassa: 0.056 sekuntia
- Olet tässä:
- Etusivu
- Foorumi
- Main Forum
- Tekniikka
- Moottorit
- sbc 383