1998 Mercruiser 5.7L 250 HP käyntiongelmia
- JyPy
- Kirjoittaja
- Poissa
- New Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 7
- Vastaanotettu kiitos 0
10 vuotta 6 kuukautta sitten #3007
: JyPy
1998 Mercruiser 5.7L 250 HP käyntiongelmia kirjoittanut JyPy
Tervehdys,
tämä on ensimmäinen vierailuni ja kysymykseni tällä foorumilla. Veneeni 1997 Sea Ray Sundancer 240 ei varsinaisesti ole vauhtivene, mutta tekniikka on varmasti tuttua kauraa. Vene on uitettu Englannista 2010, ja sitä vaivaa moottorin aivastaminen käynnistäessä, erityisesti kylmänä. Joskus se saattaa aivastaa kaasarista myös lämpimänä, kun antaa nopeasti kaasua. Vaikuttaa ensi arvaamalla alipainevuodolta, mutta mitään ei ole löytynyt. Veneen tuntimittarissa oli ostettaessa reilut 200 tuntia, ja vene oli erittäin siisti. Se oli ollut traileriveneenä jossain kanaalissa, jossa vuoroveden korkeus vaihtelee suuresti. Veneen mukana seurasi tukku papereita, joita selatessani huomasin että moottori ei ole alkuperäinen 1997 Mercruiser 5.7L 210 HP, vaan siihen on jossain välissä vaihdettu vuotta uudempi 1998 5.7L 250 HP mosa. Vetolaite on alkuperäinen 1997 Alpha One. Uudempi mosa on sikäli kiva että siinä on Vortec-kannet, rullanokka, Thunderbolt V -sytkä nakutuksen tunnistuksella, yms. parannusta vanhempaan nähden. Veneellä on ollut 2 omistajaa Englannissa. Sitä myytäessä se oli käytetty kuntotarkastuksessa, jossa oli kehotettu tarkastamaan mistä moottorin huono käynti johtuu. Moottoriin oli vaihdettu imusarjan tiivisteet, mikä viittaa siihen että korjaajakin oli epäillyt alipainevuotoa. Mutta vaiva ei näköjään lähtenyt. Avasin viime vuonna sen 2-kurkkuisen Mercarbin (onneton keksintö), mutta siinä ei ollut vikaa. Vaihdoin kuitenkin uudet tiivisteet ja kiihdytyspumpun. Ei vaikutusta. Sytytys on tehtaan speksissä eli 10 astetta ennakkoa se tietty johto maadotettuna. Siis sytkäkin on kohdallaan. Katsoin nyt tulpat, ja ne ovat aika nokiset, eli ei näytä käyvän laihalla. Ainakin tyhjäkäynnillä käy mieluummin rikkaalla. Voisiko aivastelu johtua imuventtiilin vuodosta?
Hieman myös ihmetyttää että moottorissa on sähköinen bensapumppu, mutta ei minkäänlaista paineensäädintä. Ilmeisesti näin kuuluu olla?
Onko muilla kokemusta tästä moottorityypistä?
Muistan kun vaihdoin aikoinani Vortec-kannet rakentamaani AC-Cobraan, niin varttimailiajasta lähti 0.6 sekuntia! Eli hyvät kannet ovat. Selittää hyvin 1997-1998 vuosimallien välisen 40 hepan tehoeron.
tämä on ensimmäinen vierailuni ja kysymykseni tällä foorumilla. Veneeni 1997 Sea Ray Sundancer 240 ei varsinaisesti ole vauhtivene, mutta tekniikka on varmasti tuttua kauraa. Vene on uitettu Englannista 2010, ja sitä vaivaa moottorin aivastaminen käynnistäessä, erityisesti kylmänä. Joskus se saattaa aivastaa kaasarista myös lämpimänä, kun antaa nopeasti kaasua. Vaikuttaa ensi arvaamalla alipainevuodolta, mutta mitään ei ole löytynyt. Veneen tuntimittarissa oli ostettaessa reilut 200 tuntia, ja vene oli erittäin siisti. Se oli ollut traileriveneenä jossain kanaalissa, jossa vuoroveden korkeus vaihtelee suuresti. Veneen mukana seurasi tukku papereita, joita selatessani huomasin että moottori ei ole alkuperäinen 1997 Mercruiser 5.7L 210 HP, vaan siihen on jossain välissä vaihdettu vuotta uudempi 1998 5.7L 250 HP mosa. Vetolaite on alkuperäinen 1997 Alpha One. Uudempi mosa on sikäli kiva että siinä on Vortec-kannet, rullanokka, Thunderbolt V -sytkä nakutuksen tunnistuksella, yms. parannusta vanhempaan nähden. Veneellä on ollut 2 omistajaa Englannissa. Sitä myytäessä se oli käytetty kuntotarkastuksessa, jossa oli kehotettu tarkastamaan mistä moottorin huono käynti johtuu. Moottoriin oli vaihdettu imusarjan tiivisteet, mikä viittaa siihen että korjaajakin oli epäillyt alipainevuotoa. Mutta vaiva ei näköjään lähtenyt. Avasin viime vuonna sen 2-kurkkuisen Mercarbin (onneton keksintö), mutta siinä ei ollut vikaa. Vaihdoin kuitenkin uudet tiivisteet ja kiihdytyspumpun. Ei vaikutusta. Sytytys on tehtaan speksissä eli 10 astetta ennakkoa se tietty johto maadotettuna. Siis sytkäkin on kohdallaan. Katsoin nyt tulpat, ja ne ovat aika nokiset, eli ei näytä käyvän laihalla. Ainakin tyhjäkäynnillä käy mieluummin rikkaalla. Voisiko aivastelu johtua imuventtiilin vuodosta?
Hieman myös ihmetyttää että moottorissa on sähköinen bensapumppu, mutta ei minkäänlaista paineensäädintä. Ilmeisesti näin kuuluu olla?
Onko muilla kokemusta tästä moottorityypistä?
Muistan kun vaihdoin aikoinani Vortec-kannet rakentamaani AC-Cobraan, niin varttimailiajasta lähti 0.6 sekuntia! Eli hyvät kannet ovat. Selittää hyvin 1997-1998 vuosimallien välisen 40 hepan tehoeron.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- paja
- Poissa
- Platinum Member
10 vuotta 6 kuukautta sitten #3008
: paja
"Koneidenkanssa kun ollaan tekemisissä niin voi tulla aina mekaanisia häiriöitä" Kimmo westerberg tukholma-helsinki ennätysajo 87
Vastaus käyttäjältä paja aiheessa Vs: 1998 Mercruiser 5.7L 250 HP käyntiongelmia
oletko kattonu kokonaisennakon? minkähänlaiseen tilaan tollainen menee jos nakutusanturi on viallinen?tai se boxi joka nakutustiedon ottaa vastaan? meinaan kun samantyyppinen ongelma mulla johtui liian myöhäisestä sytkästä.
"Koneidenkanssa kun ollaan tekemisissä niin voi tulla aina mekaanisia häiriöitä" Kimmo westerberg tukholma-helsinki ennätysajo 87
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: JyPy
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- zimis72
- Poissa
- New Member
10 vuotta 6 kuukautta sitten #3009
: zimis72
Vastaus käyttäjältä zimis72 aiheessa Vs: 1998 Mercruiser 5.7L 250 HP käyntiongelmia
moro.irrotappa se puolan johto ja kato onko täynnä paskaa.omassa on juurikin nyt sama vika ja puola&puolanjohto tiensä päässä.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- JyPy
- Kirjoittaja
- Poissa
- New Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 7
- Vastaanotettu kiitos 0
10 vuotta 6 kuukautta sitten #3011
: JyPy
Vastaus käyttäjältä JyPy aiheessa Vs: 1998 Mercruiser 5.7L 250 HP käyntiongelmia
Kiitos vinkeistä! En ole katsonyt sytkää kierroksilla, eikä minulla ole hajuakaan paljonko ennakkoa pitäisi olla milläkin kierroksilla ja kuormalla. Mutta arvaisin että ilman kuormaa olisi kaikki sisällä 3000 rpm mennessä? Toisaalta veneen moottoria ajetaan lähes kaiken aikaa kuormaa vastaan, joten ehkä vain kierroksilla on merkitystä ennakon säädössä? Kyllä kai tollainen Vortec tarvii siinä 30 astetta ennakkoa?
Mitä tarkoitat likaisella puolan johdolla? Puolan ja jakajan välistä vai ensiöjohtoja?
Mitä tarkoitat likaisella puolan johdolla? Puolan ja jakajan välistä vai ensiöjohtoja?
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- zimis72
- Poissa
- New Member
10 vuotta 6 kuukautta sitten - 10 vuotta 6 kuukautta sitten #3012
: zimis72
Vastaus käyttäjältä zimis72 aiheessa Vs: 1998 Mercruiser 5.7L 250 HP käyntiongelmia
moi.puolan ja virranjakajan johto.itselläni oli jakajan johto täynnä jotain pulverimaista töhnää.liekkö tullut puolasta tavarat pihalle.sitten ajoitus.
perusennakko:10 BTDC
yläkierroksilla abaut 32 astetta.
ja sitten merkkarin yksi ongelma.ns.ignition sensor mikä on jakajan sisällä.
siinä on yksi varteen otettava ongelma.osana halpa
perusennakko:10 BTDC
yläkierroksilla abaut 32 astetta.
ja sitten merkkarin yksi ongelma.ns.ignition sensor mikä on jakajan sisällä.
siinä on yksi varteen otettava ongelma.osana halpa
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 6 kuukautta sitten zimis72.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- JyPy
- Kirjoittaja
- Poissa
- New Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 7
- Vastaanotettu kiitos 0
10 vuotta 6 kuukautta sitten #3013
: JyPy
Vastaus käyttäjältä JyPy aiheessa Vs: 1998 Mercruiser 5.7L 250 HP käyntiongelmia
Tänään tuli lisää ongelmia. aloin tuossa pari viikkoa sitten vaihtamaan talvella ostettuja uusia pakosarjoja, kun oikeanpuoleinen kävi kuumana ja vasen kylmänä. Ajattelin että mua on kusetettu, moottorissa onkin enemmän tunteja kuin veneessä, ja pakosarjat on loppu. Ne näyttivät irrotettuna uuden veroisilta. Laitoin uudet satjat paikoilleen, kun oli kerran tullut hommattua. Ensimmäinen harmituksen aihe: Oscon sarjoissa ei ole loveuksia sytytystulpille. Tulpat pitää siis kiertää käsin sormikireyteen, ja vasta sitten hylsyllä, eikä sittenkään 1/2" varsi mahdu, vaan pitää olla ohuempi. Toinen vitutus iski tänään, kun systeemi alkoi olla jo kasassa, mutta päätin vielä vaihtaa haperot lämminvesivaraajan letkut uusiin. Varaajan kupariputki katkesi kun yritin kiertää vanhaa letkua irti = entinen varaaja. Kytkin imusarjasta painepuolen letkun suoraan termarikoteloon imupuolelle, eli jätin varaajan pois välistä. Kolmas vitutus iski kun laitoin koneen tulille. Oikeanpuoleinen sarja oli kuuma, kun vasen oli kylmä, eli ei parantunut pakosarjojen vaihdolla! Siis sekä pakosarja, riseri että mutka olivat todella kuumat, ja toisella puolella samat osat olivat kylmiä. Mitäs nyt tehdään?
Ja palatakseni alkuperäiseen ongelmaan, nyt on vaihdettu tulpanjohdot, jakajan kansi, tulpat, ja vedenerotin. Mosa aivastaa edelleen, kun antaa nopeasti kaasua. Moottori ei kestä juuri yhtään ryyppyä, vaan käy rytkyttäen kunnes ryyppyläppä avautuu. Ei se kuumanakaan käy kovin tasaista tyhjäkäyntiä. Mercarbin tyhjäkäynnin seosruuvi pitää olla speksien mukaan 1-1/4 -kierrosta auki. Kokeilin säätää sitä välillä 2.5 kierrosta ja jopa täysin kiinni, eikä sillä ollut mitään vaikutusta! Mitä ihmettä? Tyhjäkäynnillä ajaessa on aina tullut sellainen bensan haju pakokaasun seassa, ja vanhat tulpat oli mustat, eli tuntuu käyvän rikkaalla. Ihmettelin myös että tässä mosassa on sähköinen bensapumppu, mutta ei minkäänlaista paineensäädintä. Ilmeisesti näin kuuluu olla? En vain ole autopuolella koskaan törmännyt moiseen. APUUVA!
Ja palatakseni alkuperäiseen ongelmaan, nyt on vaihdettu tulpanjohdot, jakajan kansi, tulpat, ja vedenerotin. Mosa aivastaa edelleen, kun antaa nopeasti kaasua. Moottori ei kestä juuri yhtään ryyppyä, vaan käy rytkyttäen kunnes ryyppyläppä avautuu. Ei se kuumanakaan käy kovin tasaista tyhjäkäyntiä. Mercarbin tyhjäkäynnin seosruuvi pitää olla speksien mukaan 1-1/4 -kierrosta auki. Kokeilin säätää sitä välillä 2.5 kierrosta ja jopa täysin kiinni, eikä sillä ollut mitään vaikutusta! Mitä ihmettä? Tyhjäkäynnillä ajaessa on aina tullut sellainen bensan haju pakokaasun seassa, ja vanhat tulpat oli mustat, eli tuntuu käyvän rikkaalla. Ihmettelin myös että tässä mosassa on sähköinen bensapumppu, mutta ei minkäänlaista paineensäädintä. Ilmeisesti näin kuuluu olla? En vain ole autopuolella koskaan törmännyt moiseen. APUUVA!
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
Sivu luotiin ajassa: 0.060 sekuntia
- Olet tässä:
- Etusivu
- Foorumi
- Main Forum
- Yleistä
- 1998 Mercruiser 5.7L 250 HP käyntiongelmia