Hieman erillainen Chris Craft projekti

Lisää
10 vuotta 8 kuukautta sitten #2915 : paja
Vastaus käyttäjältä paja aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
kiva huomata että näitä hulluja on muitakin :blush: on liian tutun näköstä puuhaa... onneksi toi osuus on jo takanapäin eikä ikinä tule toista tollasta rojektia. tai ainakin nyt tuntuu siltä... :evil:

"Koneidenkanssa kun ollaan tekemisissä niin voi tulla aina mekaanisia häiriöitä" Kimmo westerberg tukholma-helsinki ennätysajo 87

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 8 kuukautta sitten - 10 vuotta 8 kuukautta sitten #2916 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Jep jep....homma jatkuu...

Nyt oli siis päästy jo takalautaan asti purkutöissä....siinä matkalla oli moottori ja vetari purettu tietysti pois tieltä ja jäljellä oli vain laitimmaiset palaset tuista...ne olisi toki voinut jättää paikoilleen, mutta aikani sitä mietittyä päätinkin sitten purkaa ne kaikki pois jotta ei tarvitsisi tehdä niin montaa liitosta vanhasta tuesta uuteen...



Eli lisää vaan purkamaan....puukkosaha laulamaan :-)




Kun kaikki tuet oli purettu alkoi pohjan putsaaminen tukien kuidutuksista....se olikin aikamoinen urakka :-/
Yleensähän purkaminen on sitä "helppoa" hommaa...nyt kyllä täytyy tunnustaa että noin 3 kerroksen kuitujen repiminen pohjasta oli kyllä aika....perkeleestä....



Chris Craft Scorpion 210 LS1
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 8 kuukautta sitten Juzzi. Syy: lisäsin kuvat isoina tekstin sekaan

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10 vuotta 8 kuukautta sitten - 10 vuotta 8 kuukautta sitten #2918 : Arriva
Vastaus käyttäjältä Arriva aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Tosiaan lohduttavaa huomata että ei ole ainoa jonka kohdalle on osunut se "pieni pehmeä kohta turkkilevyssä..." Muutama kymmenen kiloa epoksia, x neliötä lasikuitukangasta ja vanerilevyä myöhemmin, ehkä on toivoa päästä vesille tänä kesänä...
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 8 kuukautta sitten Arriva.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 8 kuukautta sitten - 10 vuotta 5 kuukautta sitten #2919 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Kun tähän veneen hommaamiseen lähdettiin niin alunperin oli tavoitteena hommata "projekti" jota voisi sitten vapaa-aikana nyhräillä kokoon....paria sellaista kävinkin katsomassa, mutta tuonlaisen projektikuntoisen veneen näkeminen paikanpäällä onkin vastaavia projekteja tekemättömälle vähän liian iso pala ja näky liian lohduton..

Päädyin sitten ostamaan parempikuntoisen mutta vanhan veneen jota voisi sitten "vähitellen" rakennella kuntoon käytön ohessa.

No tulihan tuolla hankitulla veneellä yhtenä kesänä ajeltua hivenen...toki moottori vaihtui 5,0 V8:sta heti kättelyssä rakennettuun 5,7 V8:iin jossa oli ne normaalit höysteet eli vortech kannet, rulla nokka, perf.imari ...eli juurikin ne standardi "viritykset" mitä ensimmäiseksi tehdään. Samalla toki siihen vaihdettiin uudet pakosarjat ja muutama muukin osa...





Kuten normaalisti näissä projekteissa "pikku kunnostus" aloitettiin ulkokuoresta eli vene maalattiin uudelleen ja sitten oli tarkoitus "hivenen" siistiä avotilaa....ja lattia maton purun jälkeen taisi tämän projektin kaasuvaijeri vähän hirttää kiinni :whistle:

Tuo moottori on jo löytänyt tämän foorumin myyntiosastolta aikanaan uuden kodin kun mielenkiinnon ylläpitämiseksi mentiin ns. All In

Siinä vähän taustainfoa projektista...joka siis oli olevinaan "vähän parempi" kuin ne "osakasat" mitä kävin katsomassa...ja nyt noin kuukauden purkamisen jälkeen olen samassa tilanteessa kuin ne huomattavasti halvemmat projekti veneet joita en uskaltanut ottaa :S

Aika monesti juuri tässä vaiheessa projektin suuruus lannistaa rakentajan ja projekti kirjataan joko "ikuiseksi" (=eli hylätään takapihalle "odottamaan" inspiraatiota) tai sitä yritetään kaupitella vaihtorahalla eteenpäin..

Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 5 kuukautta sitten Juzzi.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 8 kuukautta sitten - 10 vuotta 8 kuukautta sitten #2920 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Ja homma jatkuu...

Takalaudan uusinta....vanha paloiteltiin ja kammettiin irti...kosteusvauriot olivat rajoittuneet vetolaitekolon alaosasta pohjaan. Tuossa aikaisemmassa takalautakuvassa näkyikin jo kovalevystä tehty malli takalautaa varten.



Kun malli on sopiva tehdään kaksi vastaavaa levyä 22mm vanerista ja kuidutetaan ne toisiinsa....tämän jälkeen kuidutin vielä levyn molemmat puolet harsomatolla. Vetolevyn aukkopaikka on piirretty uuteen takalautaan jotta liimatessa voi olla varma että uusi takalauta on kohdillaan.




Takalaudan liimauksessa käytin rakennusliimaa sellaisesta tuubista...hartsikin olisi käynyt yhtä hyvin.
Liimauksessa puristimena käytin 2x4 lankkuja molemmin puolin kierretangolla kiristettynä... Kaksi lankkua ylhäällä ja vetolaitteen kohdalla lyhyempi. Kannattaa käyttää kierretankojen läpivienissä jo valmiita reikiä joita löytyy esim trimmitasojen letkujen läpiviennissä ja kiinnityshakojen kohdilta.





Kun takalauta on liimattu niin täytin reunavälit PB:llä (peanut butter, jenkkitermi hartsin ja hakkeen ja täyteaineen seokselle jonka koostumus muistuttaa pähkinävoita. Itse käytin täyteaineena talkkia) Reunaväli kannattaa muotoilla koveraan muotoon jotta sen päälle tulevat kuitukankaat istuvat ja muotoutuvat paremmin.

Tämän jälkeen takalauta kuidutettiin paikoilleen kahdella kerroksella biaksiaalimattoa...valitsemassani matossa oli jo harsomatto valmiina kiinni...jos et sellaista mattoa löydä niin voit laittaa harsomaton myös erikseen kerrosten väliin...se parantaa tartuttavuutta kerrosten välillä.





Chris Craft Scorpion 210 LS1
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 8 kuukautta sitten Juzzi. Syy: Lisäsin kuvat isoina tekstin sekaan

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 8 kuukautta sitten - 10 vuotta 8 kuukautta sitten #2922 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Eli nyt oli aloitettu uuden rakentaminen takalaudasta ja seuraavana olisi sitten moottoripukkien kyhääminen...

Vanhat "näyttivä" (mitä nyt noista hiiltyneistä kappaleista pystyi päättelemään) olevan tehdyn ihan lankuista yms ylijäämästä mitä nyt on pajalla sattunut löytymään....no jatketaan sitten samaa rataa kun takalaudan teosta jäi vaneria yli...eli pukit tehtiin vanerisoiroista päällekkäin laminoimalla eli harsomattoa väliin ja koko nippu kerralla kuivumaan puristimiin.







Koska pohja on V mallinen pitää myös pukkien pohjat olla samaa kulmaa....sopiva kulma löytyy testaamalla...aika paljon sitä sai leikata ennekuin pukit istuivat suorassa.




On huomattava myös että kun takalauta ei ole kohtisuorassa pohjaan nähden niin sinnekkin on tehtävä viisto.
Ja jos tarkoitus on vaikka nostaa vetolaitteen x mittaa niin sekin on hyvä ottaa huomioon pukkien korkeudessa.
Pukkien korkeus valittiin riittäväksi vaikka vetolaitetta sen 50mm nostettaisiinkin.

Kun pukit ovat löytäneet paikkansa kannattaa ne "lukita" kohdilleen...itse ruuvasin ne kiinni toisiinsa välipuilla.
Sitä ennen pukit saivat yhden hakemattokerroksen päälleen.




Itse kiinnitys tehtiin "hartsikiisselin" eli PB:n päälle ja liitokset eri pintojen välillä taas loivennettiin samalla kiisselillä jotta kiinnityslaminointi eli tabbing olisi helppoa tehdä.
Kun PB oli kuivunut niin pukit täbättiin kahdella kerroksella hakemattoa kiinni pohjaan ja takalautaan. Kunnon biaksiaali laminointi tehtäneen myöhemmin



Chris Craft Scorpion 210 LS1
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 8 kuukautta sitten Juzzi. Syy: Kuvan vaihto

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.071 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi