Hieman erillainen Chris Craft projekti

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 8 kuukautta sitten #2931 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Homma jatkuu...

Kun stringerit olivat kiinni oli kahden etumaisen laipion vuoro....toinen on tankkitilan etuseinä ja toinen hytin jalkatilan "takaseinä".
Molemmat taas kuidutettiin erikseen...ja lovettiin puolittain....en halunnut että laipiot tai stringerit "katkeisivat" vaan jatkuisivat alusta loppuun edes osittain yhtenäisinä ja siten jakaisivat voiman tasaisesti...




Kun laipiot olivat aseteltu PB pedille (ja se muotoiltu taas koveraksi kuiduttamisen helpottamiseksi) ja kovettuneet





... kaikki pinnat hiottiin taas kerralleen ja täbättiin kahdella hakematto kerroksella...aina niin että alle pienempi ja päälle isompi.



Sen jälkeen vuorossa olivat lyhyemmät laipiot vai ovatko ne paremminkin sivutukia?
Samalla tavalla tapahtui käsittely....kuidutus, PB pedille asennus, hionta, täbbäys.





Seuraavaksi aivan samalla tavalla kaksi etummaista "sivutukea" molemmin puolin...samat käsittelyt paitsi että nämä tuettiin lankulla päältäpäin jotta eivät liikkuisi kuivuessaan.



Chris Craft Scorpion 210 LS1
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10 vuotta 8 kuukautta sitten #2932 : PikkuPaja
Vastaus käyttäjältä PikkuPaja aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti

Juzzi kirjoitti: Kun tähän veneen hommaamiseen lähdettiin niin alunperin oli tavoitteena hommata "projekti" jota voisi sitten vapaa-aikana nyhräillä kokoon....paria sellaista kävinkin katsomassa, mutta tuonlaisen projektikuntoisen veneen näkeminen paikanpäällä onkin vastaavia projekteja tekemättömälle vähän liian iso pala ja näky liian lohduton..

Päädyin sitten ostamaan parempikuntoisen mutta vanhan veneen jota voisi sitten "vähitellen" rakennella kuntoon käytön ohessa.

No tulihan tuolla hankitulla veneellä yhtenä kesänä ajeltua hivenen...toki moottori vaihtui 5,0 V8:sta heti kättelyssä rakennettuun 5,7 V8:iin jossa oli ne normaalit höysteet eli vortech kannet, rulla nokka, perf.imari ...eli juurikin ne standardi "viritykset" mitä ensimmäiseksi tehdään. Samalla toki siihen vaihdettiin uudet pakosarjat ja muutama muukin osa...

Kuten normaalisti näissä projekteissa "pikku kunnostus" aloitettiin ulkokuoresta eli vene maalattiin uudelleen ja sitten oli tarkoitus "hivenen" siistiä avotilaa....ja lattia maton purun jälkeen taisi tämän projektin kaasuvaijeri vähän hirttää kiinni :whistle:

Tuo moottori on jo löytänyt tämän foorumin myyntiosastolta aikanaan uuden kodin kun mielenkiinnon ylläpitämiseksi mentiin ns. All In

Siinä vähän taustainfoa projektista...joka siis oli olevinaan "vähän parempi" kuin ne "osakasat" mitä kävin katsomassa...ja nyt noin kuukauden purkamisen jälkeen olen samassa tilanteessa kuin ne huomattavasti halvemmat projekti veneet joita en uskaltanut ottaa :S

Aika monesti juuri tässä vaiheessa projektin suuruus lannistaa rakentajan ja projekti kirjataan joko "ikuiseksi" (=eli hylätään takapihalle "odottamaan" inspiraatiota) tai sitä yritetään kaupitella vaihtorahalla eteenpäin..

Juza


Tuttu on tunne...purkaessa kun löytää tollasta niin vertauskuvana vois käyttää että paskat tärähtää housuun ja siivoilessa kun se vaan leviää :pinch: ,niin rupee epätoivo valtaamaan...mutta eihän niitä voi sinne housuihin jättää. :lol:
meidän projektia kun ajattelee nyt jälkikäteen niin paljon on jo tehtykin,vaikka välillä tuntuu että homma ei lopu koskaan...

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 8 kuukautta sitten #2940 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Ja homma jatkuu...

Poikittaiset laipiot olivat paikoillaan ja vain ulommaiset stringerit puuttuivat...alunperin ne alkoivat moottoritilan etuseinästä eteenpäin...ja jatkuivat hivenen eri linjalla etuseinästä taakseppäin.
Nyt ne jatkettiin samalla linjalla perälautaan asti...osin koska näin saatiin lisätilaa moottoriasennukselle ja osin siksi että uskoisin sen tukevan runkoa näin paremmin.




Kuskin puoleinen pitää jättää lyhyemmäksi jotta tankille menevät letkut mahtuvat kääntymään.

Tämän jälkeen päästään vasta kunnolla kuiduttamaan! :-)

Laipiot ja stringerit kuidutettiin kahdella kerroksella biaksiaalia jossa oli myös hakematto pohjalla.
Tein kerrokset eri "suuntiin" koska en halunnut että matto katkeaa aina liituksen kohdalta .
Kerros 1



Kerros 2



Samalla tyylillä kuidutettiin myös hytin lattia, tankkitila ja moottoritila.

Tämä sitten veikin hivenen aikaa...;-)

Iboats sivustolta löysin periaate ohjeen kuidutuksille jota sovelsin omaan projektiini...en kuiduttanut suoraan "yli" strigereiden ja laipioiden...yksinkertaisesta syystä...stringereiden ylätaso ei ollut vielä leikattu oikeaan tasoon lattiaan nähden.




Itse kuidutin tasoon hiomisen jälkeen "hatun" stringereiden päälle paksulla biaksiaalimatolla...peloista huolimatta se taipui kulmiin ihan helposti




Tämän jälkeen vuorossa olivat vesivalumisreikien poraukset...jokainen lokerikko on porattu eli vedellä on valumisreitti pilssiin.


Tämän jälkeen pinnat hiottiin ja viimeisteltiin ja maalattiin topcoatilla kolmesti






Chris Craft Scorpion 210 LS1
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Excalibur

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 8 kuukautta sitten #2942 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Homma jatkuu...

Tuosta aikaisemmasta postista jäi pois yksi kuva joka havainnollistaa tuota ulommaisten stringereiden asennusta.



Ja toinen kuva joka havainnollistaa sen täbbäystä...





Seuraavaksi oli vuorossa itse kannen/lattian teko ja asennus...
Mallikappaleet tehtiin kovalevystä jonka mukaan oikeat leikattiin vanerista...kun sopivuus oli varmistettu ne kuidutettiin molemmin puolin



Koko lattia koostuu 7 eri kappaleesta...asennuksessa käytettiin Terpolista saatavaa juuri lattian liimaukseen tehtyä kittiä/liimaa...sitä levitettiin stringereiden ja laipioiden päälle niin paksulti kuin saatiin sopimaan. Aine oli koostumukseltaan hyvin toffeemaista eli se oli helppo levittää paksuksi makkaraksi....levyt aseteltiin paikoilleen ja jätettiin kovettumaan hiekka ämpärit painoina.






Kun levyt olivat liimautuneet ne täbättiin reunoiltaan kiinni ja mahdolliset tasoerot tasoitettiin PB:llä.




Kuivuttuaan tehtiin varsinainen kuidutus harsomatolla ja biaksiaalilla...ensin leikatut matot soviteltiin..



Ja sitten laminoitiin...



Chris Craft Scorpion 210 LS1

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 8 kuukautta sitten - 10 vuotta 8 kuukautta sitten #2943 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Kun kuidutus oli kuivunut niin pinnat hiottiin ja maalattiin kolmeen kertaan topparilla...




Kuten kuvista näkyy tankin letkut oli asennettu paikoilleen ennen kannen liimaamista.
Parista muutakin osaa tehtiin mutta niistä ei ole kuvaa...tuo "etu penkkiläisten" välissä oleva tila oli jo aiemmin säilytyslaatikon paikka...mutta nyt se otettiin kokonaan käyttöön ja laatikkoon tehtiin pohja samasta vanerista kuin mitä kansi on...nekin kuidutettiin molemmin puolin ja täbättiin ja laminoitiin biaksiaalilla ja maalattiin topparilla...sama käsittely tehtiin hytin lattialla olevaan kolmionmalliseen osaan....molempiin tehtiin lisäksi tarkastusluukulle paikka....säilytyslokeron luukku näkyy kuvassa. (Edit. Se näkyikin tuolla aiemmassa postissa koesovitus kuvassa)

Chris Craft Scorpion 210 LS1
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 8 kuukautta sitten Juzzi. Syy: Lisäys

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 8 kuukautta sitten #2948 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Elikkä....nyt oltiin siinä samassa tilanteessa mistä lähdettiin tekemään "vähän sisusta uudistusta" ja lattian maatto irroitettiin ja kurkattiin alle.

...voin paljastaa että purun alusta tähän pisteeseen aikaa kului yli vuosi...osin siitä syystä että remonttia tehtiin ulkolämpötilaisessa ladossa ja osin siksi että kaikki työvaiheet olivat itselle uusia.

Tarvikkeita kului yllättävän paljon...Terpolista Crystic hartsia noin 160l ja biaksiaalimattoa noin 60m2 (yksi koko rulla ja 15m lisäksi) ja harsomattoa melkein tuplat....toki hukka materiaalia tuli jonkin verran....vaikka hukkapaloja käytettiin niin paljon hyödyksi kuin oli mahdollista.

Niin kuin aiemmin mainitsin projekti siirrettiin "all in" moodiin eli vanha "uusi" tekniikka myytiin pois vain noin 4h käytön jälkeen ja suunnittelu kohdistui uuteen kokonaisuuteen....




Elikkä corvette miehenä valinta kohdistui LS1:een....miksi?....koska sellaisia ei jostain syystä ole käytetty veneen moottoreina...ja miksi näin?

Uskoisin syyn olevan se perinteinen...isolohko on helpompi ja "mahdollisesti" halvempi...
Jenkeissä ei tarvitse ajatella niin suuresti bensan kulutusta kuin täällä....

Toive oli että nykyaikaisemmalla moottorilla päästäisiin matka-ajossa samaan tai alle normi pikkulohkon kulutuksen...
Toki erot tulisivat olemaan pienempiä kuin autolla koska veneellä ajetaan aina siihen ylämäkeen...

Tässä LS modissa on muutamia "kohtia" jotka ovat haasteellisia....suurin niistä on pakosarjat.
Tähänkin löytyy useampia ratkaisuja mutta oma valinta oli austraalian poikien Hitek...









Mielestäni nämä tarjosivat parhaat ominaisuudet ja hinta oli "kohtuullinen" ( verrattuna isolohkojen sarjoihin)
Hintaa tuli 2500AU$.... Mutta toimitus tuli suoraan kiinasta yksityisen henkilön nimellä ja siten lipsahti tullin ohi :-)

Aika aktiivista toimintaa yritykseltä...kun laitoin tiedustelun sarjoista yhtiön sivuille niin 15min päästä myyntimies soitti suoraan austraaliasta!

Tässä se paketti sitten seisoo veneen vierellä....ei aivan vakio tosin....portatut kannet, LS6 imusarja, A&A stage 2 nokka-akseli.






Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.079 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi