Projekti Chris Craft 21

Lisää
15 vuotta 11 kuukautta sitten #179 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs:Projekti Chris Craft 21
Noniin...tuli sitten kirjauduttua tänne kun kummasti alkoi tämä projekti kiinnostaa... ;-)

Sattumoisin samanlainen vene (siis CC scorpion 210 -87) työn alla ja juurikin moottori projektina....siitäkin osat jo suurin piirtein hommattuna, mutta vielä paketeissa....syystä että mosan isoveli majoittuu pukilla vielä hivenen aikaa.

Eli siis uuden mosan lohkona -90 veten alakerta eli jo ns. rullalohko.
Alakerta vähillä kilometreillä niin siihen riittää pelkkä hoonaus ja rengastus.
Kansiksi valitsin RHS:n Pro Torkerit elikkä hyvinkin lähellä valitsemiasi Vortec kansia.
Rollanokka tulee sitten vähän jytympi...218/224 050:lla ja 0.520 nostoilla.
Comp Camssin mukaan suurin sisäperään suositeltava nokka...no se ei ole itsetarkoitus vaan pitäisi sopia tuunatun TPI:n kanssa yhteen hyvin.

Imuosasto on sitten eri maailmasta...eli ajattelin laittaa -90 veten ruiskun...eli TPI portattuna. Ruiskun luonne vääntöjen puolesta pitäisi olla sopiva venekäyttöön...autokäyttöön liian matalaviritteinen IMHO.

Nokka ajoitetaan kohdistamalla rattaissa olevat "täbit"...muu säätäminen on hienostelua ja ei välttämättä edes onnistu ellei ole säädettävää jakopäätä.
Tehdasrullanokka lukitaan tuolla "thrust platella" niihin molemmilla puolilla oleviin kierteisiin..."roll buttonia" taas käytetään vanhoissa lohkoissa joissa noita kierteitä ei löydy.

Nostajien reijillä ei ole väliä...öljytila ympäröi nostinta.

Kerro jos on kyseltävää...on noita SBC:tä vuosikymmen rakenneltu...

Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • stormyn
  • Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
15 vuotta 11 kuukautta sitten #184 : stormyn
Vastaus käyttäjältä stormyn aiheessa Vs:Projekti Chris Craft 21
Hauska sattuma, että melkein samanmoinen projekti sulla menossa. Millainen kone sulla oli aikaisemmin chrisussa? Mites ootko muuten ollut tyytyväinen veneeseen?

Toi ruiskuhomma on ihan mielenkiintoinen, miten ootko miettinyt miten eroaa tehomielessä kaasariversiosta? Vai onko mielessä muut ominaisuudet..

PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
15 vuotta 11 kuukautta sitten #185 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs:Projekti Chris Craft 21
Veneessä on nyt 5.0 V8 ja liukuunlähtö kuormapäällä kuulemma hidasta ja huiput siinä 37solmua......eihän sellainen käy!...3x solmua on buster ja "muskeliveneestä" kuitenkin kysymys...vaikkakin pienestä.

Vene tuli ostettua työkaverilta vasta lokakuussa jolloin se oli jo nostettu rannalle joten en ole vielä päässyt edes vesille sitä kokeilemaan.

Tehomielessä TPI on alakantissa, mutta vääntöä piisaa...tuo oma kokoonpano pitäisi tuottaa noin 330hp 5000rpm, mutta vääntöä sitäkin enemmän.
Cruisevaudilla noin 3500rpm pitäisi kulutuksen laskea nykyisestä noin 30 litrasta tunnissa...katotaan nyt minne asti.

Pitänee ruveta laittamaan kuvia kunhan osien haaliminen on loppunut ja itse rakentaminen alkaa.

-J-

Chris Craft Scorpion 210 LS1

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • stormyn
  • Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
15 vuotta 9 kuukautta sitten #212 : stormyn
Vastaus käyttäjältä stormyn aiheessa Vs:Projekti Chris Craft 21
Projekti jatkuu taas - työkiireet ja osat ovat olleet muualla lainassa, niin projekti ollut hetken aikaa jäissä. Minua ihmetyttää Cranen rullanokan lohkon pitkittäissuuntainen välys. Nokka on nyt paikallaan lohkossa ja se heiluu pitkittäissuunnassa noin 3-4mm, joka on mielestäni turhan paljon. En ole vielä laittanut virranjakajaa, enkä jakopäätä/ nokan etupuolista trusht platea kiinni. Tässä trusht platessa on väärässä kohtaa reiät, taidapa koukata huomenna uspartsiin kyselemään olisiko oikean kokoisilla koloilla varustettu trusht platea, ettei tarvitsisi porata uusia reikiä.

Lähinnä mitä mietiskelen tarvitsenko, tämän trusht platen lisäksi cam buttonia rullanokan asennuksessa? Jos tarvitsen niin mihin/miten tämä cam button asennetaan?

Olen kuullut, että nokan asentoa pystyy muuttamaan lohkon takapuolelta lyömällä hieman nokkaa eteenpäin, mutta aloittelijana en uskalla tätä tehdä.


lohkohan oli SBC 87 up.

PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
15 vuotta 9 kuukautta sitten - 15 vuotta 9 kuukautta sitten #213 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs:Projekti Chris Craft 21
Se etupuolinen thrust plate estää sen "heilumisen"...välys pitäisi olla luokkaa <0.5mm. Vanhoissa lohkoissa käytettiin ns Cam buttonia jossa pystyi tätä välystä säätämään.Se kiinnittyy nokkarattaan keskiöön sen lukituslevyn alapuolelle. Uudessa lohkossa tämän hoitaa tuo "thrust plate".
Niitä on kahta mallia...kiinnityspulttien etäisyys vaihtelee...vanhempi ja uusi kapeampi malli.

Jos nokkasi heiluu tuon määrän thrust plate kiinni niin jossain on mätää tai nokkasi ei ole OEM roller mallia.

Chris Craft Scorpion 210 LS1
Viimeksi muokattu: 15 vuotta 9 kuukautta sitten Juzzi. Syy: kirjoitusvirheitä

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • stormyn
  • Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
15 vuotta 9 kuukautta sitten #214 : stormyn
Vastaus käyttäjältä stormyn aiheessa Vs:Projekti Chris Craft 21
Kiitti, vinkeistä. Kävin tänään UsPartsissa ja niillä ei ollut mun lohkoon sopivaa thrust planea hyllyssä. Tarjosivat mulle cam buttonia ja ostin sen. Cam button on mallia Crane cams 99001-1.

Ymmärsin, että tämä button laitetaan nokan rattaan keskiöön ja jakopään koppa painaa kyseisen osan paikoilleen lopullisesti. Sanoivat partsissa, että ajaa tämän thrust planen asian.

Huomenna kokeilen miten tämä toimii käytännössä :)

PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.056 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi