Projekti Chris Craft 21
- stormyn
- Kirjoittaja
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 140
- Vastaanotettu kiitos 0
15 vuotta 7 kuukautta sitten #291
: stormyn
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Vastaus käyttäjältä stormyn aiheessa Vs:Projekti Chris Craft 21
Nyt on veneestä otettu pois talvepressut ja lämmitintä pidetty koko päivä päällä veneessä. Samassa yhteydessä pesty ja buunattu veneen sisätilat/ulkotilat kesäkuntoon. Veneen oma pressu on korjattu talven aikana ja on jälleen käyttökelpoinen. Tosin malliltaan "ei niin powerboat henkinen”. Ei täysikorkea, mutta ei ns. matala satamapressukaan. No voipas ainakin pressupäällä puuhailla kevätkunnostuksia, jos kelien puolesta ei onnistu muuten.
Seuraava talvea varten chrisu löytää kyllä sisätilan, en jaksa enää jynssätä penkeistä yms homepilkkuja pois.
Kone kasaus etenee kasaajalla ja tarkoituksena on asentaa kone paikoilleen toukokuun puolessa välissä. Ennen tätä on tarkoitus saada kaikki muut hommat hoidettua.
Reilussa kuukaudessa tulisi hoitaa mm.:
-kilven/trimmitasojen maalaus
-puu-osien lakkaus
-moottoritilan ehostus
-mittareiden kehyksien maalaus
-pohjan kunnostus
-konepedin tsekkaus/parannus
-Ajopenkkien kiinnityksien parantaminen
-Ikkunoiden/luukkujen tiivisteiden uusiminen
-vahaus, buunaus, hinkkaus ja hankaus
Oiskos forumilaisilla hyviä vinkkejä pohjan kunnostukseen? Tarkoituksena on saada pohjan epätasaisuudet korjattua, poistaa vanha myrkkymaali/primeri ja maalata valkoinen kiiltävä primeri pohjaan.
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin homma menisi paperilla näin:
1. vanhan myrkkymaalin/primerin poistaminen: kemikaalilla/raapimalla/hiomalla
2. Lasikuitupakkelilla epätasaisuuksien täyttäminen, hionta ja mahdollinen uudelleen pakkelointi
3. Primerimaalin maalaus, hionta ja uudelleen ylimaalaus
Olenko ymmärtänyt asian edes sinnepäin?
Seuraava talvea varten chrisu löytää kyllä sisätilan, en jaksa enää jynssätä penkeistä yms homepilkkuja pois.
Kone kasaus etenee kasaajalla ja tarkoituksena on asentaa kone paikoilleen toukokuun puolessa välissä. Ennen tätä on tarkoitus saada kaikki muut hommat hoidettua.
Reilussa kuukaudessa tulisi hoitaa mm.:
-kilven/trimmitasojen maalaus
-puu-osien lakkaus
-moottoritilan ehostus
-mittareiden kehyksien maalaus
-pohjan kunnostus
-konepedin tsekkaus/parannus
-Ajopenkkien kiinnityksien parantaminen
-Ikkunoiden/luukkujen tiivisteiden uusiminen
-vahaus, buunaus, hinkkaus ja hankaus
Oiskos forumilaisilla hyviä vinkkejä pohjan kunnostukseen? Tarkoituksena on saada pohjan epätasaisuudet korjattua, poistaa vanha myrkkymaali/primeri ja maalata valkoinen kiiltävä primeri pohjaan.
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin homma menisi paperilla näin:
1. vanhan myrkkymaalin/primerin poistaminen: kemikaalilla/raapimalla/hiomalla
2. Lasikuitupakkelilla epätasaisuuksien täyttäminen, hionta ja mahdollinen uudelleen pakkelointi
3. Primerimaalin maalaus, hionta ja uudelleen ylimaalaus
Olenko ymmärtänyt asian edes sinnepäin?
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- stormyn
- Kirjoittaja
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 140
- Vastaanotettu kiitos 0
15 vuotta 7 kuukautta sitten #308
: stormyn
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Vastaus käyttäjältä stormyn aiheessa Vs:Projekti Chris Craft 21
Koko pääsiäinen on nyt vietetty veneen alla persuksen alla kostea maa - nurmikko Eli vanhoja myrkkymaalikerroksia on raavittu pois skrapalla ja hiottu välillä epäkeskolla, 80 karkeuksisella paperilla.
Nyt kysyn jatkoa varten muutamaa vinkkiä:
Miten on onko aivan kaikki myrkkymaalit saatava hiottua pohjasta pois ennen kun siihen lähtee ylimaalaamaan primerikerroksia?
Tarkoitan sitä, että kun skrapaamisen ja hionnan jälkeen pohjassa näkyy siellä täällä pieniä punaisia pisteitä (myrkkymaali on punaista). Nämä punaiset kohdat ovat hiottu, mutta pohjassa näkyy vielä hieman punertavaa vanhaa maalia todella ohuesti paikoitellen. Tuntuu vain täysin mahdottomalta saada "aivan kaikki" vanhat myrkyt hiottu pois pohjasta.
Skrapa on tehty hieman pieniä viiltoja pohjaan kun kädet välillä hieman väsyivät, olenko oikeassa, että nämä viillot voi korjata esim. bilteman gelcoat pakkelilla ja hioa tasaiseksi?
Pakkeloinnin jälkeen olen ajatellut ostaa pohjan primerimaaliksi Hempelin Light primerin, 2,25 litran tönikä, joka varmasti riittää noin seitsemän metrin veneelle. Myrkkymaalia en ole ajatellut laittaa, vaan tarkoituksena on nostaa vene kuukauden meressä olon jälkeen ja tarkastaa tilanne. Tässä vaiheessa on tarkoitus laittaa myrkkymaali jos pohja sitä näyttää tarvitsevan.
Tarvitseeko primeri maalin päälle laittaa mitään, jossei meinaa käyttää myrkkymaalia?
Nyt kysyn jatkoa varten muutamaa vinkkiä:
Miten on onko aivan kaikki myrkkymaalit saatava hiottua pohjasta pois ennen kun siihen lähtee ylimaalaamaan primerikerroksia?
Tarkoitan sitä, että kun skrapaamisen ja hionnan jälkeen pohjassa näkyy siellä täällä pieniä punaisia pisteitä (myrkkymaali on punaista). Nämä punaiset kohdat ovat hiottu, mutta pohjassa näkyy vielä hieman punertavaa vanhaa maalia todella ohuesti paikoitellen. Tuntuu vain täysin mahdottomalta saada "aivan kaikki" vanhat myrkyt hiottu pois pohjasta.
Skrapa on tehty hieman pieniä viiltoja pohjaan kun kädet välillä hieman väsyivät, olenko oikeassa, että nämä viillot voi korjata esim. bilteman gelcoat pakkelilla ja hioa tasaiseksi?
Pakkeloinnin jälkeen olen ajatellut ostaa pohjan primerimaaliksi Hempelin Light primerin, 2,25 litran tönikä, joka varmasti riittää noin seitsemän metrin veneelle. Myrkkymaalia en ole ajatellut laittaa, vaan tarkoituksena on nostaa vene kuukauden meressä olon jälkeen ja tarkastaa tilanne. Tässä vaiheessa on tarkoitus laittaa myrkkymaali jos pohja sitä näyttää tarvitsevan.
Tarvitseeko primeri maalin päälle laittaa mitään, jossei meinaa käyttää myrkkymaalia?
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- stormyn
- Kirjoittaja
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 140
- Vastaanotettu kiitos 0
15 vuotta 7 kuukautta sitten #325
: stormyn
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Vastaus käyttäjältä stormyn aiheessa Vs:Projekti Chris Craft 21
Nyt ois veneen pohja skrapattu ja hiottu puhtaaksi. Laitoin eilen vauhtiviiltoihin mitä sain työntemmellyksessä aikaan hempelin epoxikittiä ja samalla aloitin maalaamaan kilpeä. Harmikseni maalauksen yhteydessä mercruiserin teippi lähti kilvestä irti No olis se varmasti muutenkin lähtenyt irti kun tarttui suojateippiin kiinni niin helposti. Seuraavaksi ois tarkoitus jatkaa pohjan työstämistä. Olen tullut siihen lopputulokseen, että käytän pohjaan valkoista Teknoksen Inerta5 teollisuus epoksi-primeriä, mitä monet veneilijät ovat käyttäneet onnistuneesti veneprimerinä. Tämä on selkeästi edullisempaa kun hempelin vastaava. Tarvitsen kuitenkin 10 litraa pohjaan primeriä. Aion alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen maalata pohjan vielä lopuksi myrkkyvärillä. Tähän käytän Hempelin HARD RACING WHITE - 76300 maalia. Myrkkymaalia tarvitsen noin 2,5l, jolla aion tehdä kaksi kerrosta myrkkymaalia pohjaan, viiden primerkerroksen lisäksi.
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- stormyn
- Kirjoittaja
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 140
- Vastaanotettu kiitos 0
15 vuotta 6 kuukautta sitten #338
: stormyn
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Vastaus käyttäjältä stormyn aiheessa Vs:Projekti Chris Craft 21
Primeria 3 kerrosta vedetty. Päivittelen kuvia kuhan saan aikaiseksi kuvablogiin. Myös pilssi maalataan samanmoisella valkoisella teknoksen inerta 5:lla, kun pohjan primerit. Myrkkymaaliksi primerin päälle on ostettu nopeeseen veneeseen sopiva: Internationalin Interspeed ultra valkoinen. Tämän myrkyn saa kiillotettua sileäksi pinnaksi ja on ominaisuudeltaan kova.
Mietiskelen, tässä jo koneen asennusta ja haluaisin metallisien pintaputkien tilalle muoviputket. Kyse on siis putkista mitkä lähtevät raisereilta peräpeliin. Haluan korvata metalliset pintapakosarjojen putket niiden aiheuttaman kuminan ja kolinan vuoksi On mahdollista, että melu lisääntyy koneremontin myötä viime kesästä
Onkos vinkkejä mistäs tälläistä muoviputkea mahtaisi löytää? Koko on 4 tuumaa (taitaa olla "standardi") näissä. Putkien pituus on noin 30-40cm.
Veneen teakisiin puuosiin on vedetty venelakkaa kolme kerrosta, tämäkin homma jatkuu vielä..
Mietiskelen, tässä jo koneen asennusta ja haluaisin metallisien pintaputkien tilalle muoviputket. Kyse on siis putkista mitkä lähtevät raisereilta peräpeliin. Haluan korvata metalliset pintapakosarjojen putket niiden aiheuttaman kuminan ja kolinan vuoksi On mahdollista, että melu lisääntyy koneremontin myötä viime kesästä
Onkos vinkkejä mistäs tälläistä muoviputkea mahtaisi löytää? Koko on 4 tuumaa (taitaa olla "standardi") näissä. Putkien pituus on noin 30-40cm.
Veneen teakisiin puuosiin on vedetty venelakkaa kolme kerrosta, tämäkin homma jatkuu vielä..
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- stormyn
- Kirjoittaja
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 140
- Vastaanotettu kiitos 0
15 vuotta 6 kuukautta sitten #339
: stormyn
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Vastaus käyttäjältä stormyn aiheessa Vs:Projekti Chris Craft 21
Löysin tälläisen:
Trident Flex Marine Wet Exhaust Water Hose:
www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=8513&SHOPPING
mahtaakohan löytyä suomesta mistään? Oiskohan esim. sierralla vastaavaa?
Trident Flex Marine Wet Exhaust Water Hose:
www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=8513&SHOPPING
mahtaakohan löytyä suomesta mistään? Oiskohan esim. sierralla vastaavaa?
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- stormyn
- Kirjoittaja
- Poissa
- Premium Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 140
- Vastaanotettu kiitos 0
15 vuotta 5 kuukautta sitten - 15 vuotta 5 kuukautta sitten #434
: stormyn
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Vastaus käyttäjältä stormyn aiheessa Vs:Projekti Chris Craft 21
Morgon!
En ole päässyt viimeisiin aikoihin kirjoittamaan forumille veneprokiksesta, mutta hei vene on lopulta vedessä ja toimii! Kun moottori saatiin veneeseen paikalleen, oli alkuun ongelmia moottorin käynnistämisen kanssa kuivalla maalla. Epäiltiin, että veneen oma-asennus sähköissä tai puolassa on ongelmia. Jotenkin kummasti vene käynnistyi laina-puolalla heti ensi yrittämisellä ja pysyikin hieman pidempään kyydissä, mutta lopulta vika löytyi virranjakajalta sytkälle menevästä johdosta. Kun tämä johto uusittiin ongelma poistui. Vianselvittelyyn meni mukavasti aikaa. Samassa rytäkässä uusitti, virranjakajan kansi ja sen sisälmykset.
Eilisen muutaman tunnin ajon perusteella, vene liikkuu huomattavasti kevyemmin kuin ed. vuonna. Chrisu nousee plaaniin kevyesti, kiihtyy huomattavasti paremmin ja ottaa vauhtia ihan huomaamatta mittariin. Kiekkamittari ei näytä toimivan oikein. Kuulokorvalla optimaalinen matkavauhti on 33-35 solmun kieppeissä ja eilen uskalsin kokeilla 43 solmua mittariin. Mielestäni vauhtivaroja olisi ollut vielä hyvin tarjolla, mutta huippuja katsotaan sitten kun kiekkarundari näyttää oikeita lukemia. 43 solmun vauhdissa kiekkamittari näytti 6000 rpm Mikä ei tosin pidä paikkansa.
Potkurina veneessä on 21 Mirage, vetolaitteena alpha ja välitys 1.5.
Vetariinkin tehtiin lopulta suurehko huolto, kun oli päästänyt öljyä väärälle puolelle Venekin löysi uuden sataman Helsingistä...
Täytyy sanoa, että matka koneen rakennuksen parissa on toisinaan ollut takkuinen, mutta antoisa ja erittäin opettava. Omia tehtyjä työtunteja ja kulunutta euromäärä on turha laskea.
Jatkan kirjoittamista jussin jälkeen. Kuvia on tulossa lähiaikoina kuvablogiin. Hyvää juhannusta, nyt voi hyvillä mielin lähteä juhannuksen viettoon!
-Stormyn
..ja se ääni on aika mukava
En ole päässyt viimeisiin aikoihin kirjoittamaan forumille veneprokiksesta, mutta hei vene on lopulta vedessä ja toimii! Kun moottori saatiin veneeseen paikalleen, oli alkuun ongelmia moottorin käynnistämisen kanssa kuivalla maalla. Epäiltiin, että veneen oma-asennus sähköissä tai puolassa on ongelmia. Jotenkin kummasti vene käynnistyi laina-puolalla heti ensi yrittämisellä ja pysyikin hieman pidempään kyydissä, mutta lopulta vika löytyi virranjakajalta sytkälle menevästä johdosta. Kun tämä johto uusittiin ongelma poistui. Vianselvittelyyn meni mukavasti aikaa. Samassa rytäkässä uusitti, virranjakajan kansi ja sen sisälmykset.
Eilisen muutaman tunnin ajon perusteella, vene liikkuu huomattavasti kevyemmin kuin ed. vuonna. Chrisu nousee plaaniin kevyesti, kiihtyy huomattavasti paremmin ja ottaa vauhtia ihan huomaamatta mittariin. Kiekkamittari ei näytä toimivan oikein. Kuulokorvalla optimaalinen matkavauhti on 33-35 solmun kieppeissä ja eilen uskalsin kokeilla 43 solmua mittariin. Mielestäni vauhtivaroja olisi ollut vielä hyvin tarjolla, mutta huippuja katsotaan sitten kun kiekkarundari näyttää oikeita lukemia. 43 solmun vauhdissa kiekkamittari näytti 6000 rpm Mikä ei tosin pidä paikkansa.
Potkurina veneessä on 21 Mirage, vetolaitteena alpha ja välitys 1.5.
Vetariinkin tehtiin lopulta suurehko huolto, kun oli päästänyt öljyä väärälle puolelle Venekin löysi uuden sataman Helsingistä...
Täytyy sanoa, että matka koneen rakennuksen parissa on toisinaan ollut takkuinen, mutta antoisa ja erittäin opettava. Omia tehtyjä työtunteja ja kulunutta euromäärä on turha laskea.
Jatkan kirjoittamista jussin jälkeen. Kuvia on tulossa lähiaikoina kuvablogiin. Hyvää juhannusta, nyt voi hyvillä mielin lähteä juhannuksen viettoon!
-Stormyn
..ja se ääni on aika mukava
PowerQuest 280 Silencer Competition Package "Oh Lucy"
Viimeksi muokattu: 15 vuotta 5 kuukautta sitten stormyn.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
Sivu luotiin ajassa: 0.058 sekuntia
- Olet tässä:
- Etusivu
- Foorumi
- Main Forum
- Projektit
- Talvi 08-09
- Projekti Chris Craft 21